Producten, indicatoren en speerpunten

Zorg & veiligheid

Product 4.4 Zorg & veiligheid

Met een samenhangende, integrale aanpak met partners uit de keten Zorg en Veiligheid, willen we de veiligheid (structureel) herstellen en snellere en passende zorg verlenen aan kwetsbare inwoners. Hierdoor krijgen zij weer grip op hun leven en voorkomen we dat de problematiek verergert of dat personen afglijden naar overlast en/of criminaliteit. Onder regie van de gemeente werken partners samen, vanuit een gezamenlijk doel en gedeeld eigenaarschap.

Indicatoren

Naam

Realisatie 2018

Realisatie 2019

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Begroting 2023

Streef-
waarde 2026

Bron

% Dat overlast van jongeren ervaart

33%

39%

41%

41%

40%

38%

Zaanpeiling

% Dat overlast ervaart van dakloze, verslaafde of verwarde mensen

20%

14%

15%

16%

15%

13%

Zaanpeiling

Aantal meldingen van vermoeden huiselijk geweld bij Veilig Thuis

nb

1.290

1.155

1.005

1.200

1.100

CBS

Toelichting

Percentage dat overlast van dakloze, verslaafde of verwarde mensen ervaart resp. Percentage dat overlast van jongeren ervaart

  • In de toelichting bij deze producten staat omschreven dat we de veiligheid (structureel) willen herstellen zodat inwoners weer grip op hun leven krijgen en voorkomen dat personen afglijden naar overlast en/of criminaliteit.
  • Met deze indicatoren volgen en toetsen we de door de inwoners van Zaanstad ervaren overlast. Cijfers van partners, zoals de politie en de GGD, betreffen doorgaans de geregistreerde overlastmeldingen. Die cijfers maken echter niet duidelijk hoeveel (unieke) overlastgevers verantwoordelijk waren voor die registraties.

Aantal meldingen van vermoeden huiselijk geweld bij Veilig Thuis

  • In de toelichting bij dit product staat omschreven dat we snelle en passende zorg verlenen aan kwetsbare inwoners, zodat voorkomen wordt dat (hun) problematiek verergert.
  • Met deze indicator volgen we het aantal meldingen waarin sprake is van vermoeden huiselijk geweld en/of kindermishandeling, jaarlijks kenbaar gemaakt aan Veilig Thuis. Aandachtspunt is de aanwezigheid van mogelijke ‘dark numbers’, aangezien (lang) niet alle gevallen (tijdig) worden gemeld.

Speerpunten 2023

Aanpak overlast Burgemeester In ‘t Veldpark
Samen met partners en omwonenden geven we uitvoering aan het actieplan om de overlast in het Burgemeester In ’t Veldpark terug te dringen, waaronder het realiseren van een (semipermanente) inloopvoorziening met gebruikersruimte. Daarbij monitoren we in hoeverre deze voorziening impact heeft op de vermindering van de overlast. In 2023 evalueren we de persoonsgerichte aanpak die samen met partners zoals het Leger des Heils, Stichting Surant en de GGD is uitgevoerd. Hiervoor is voor de komende vier jaar extra budget vrijgemaakt.

Jeugd en Veiligheid
Om te voorkomen dat jongeren overlastgevend gedrag gaan vertonen en/of strafbare feiten plegen, zullen we samen met partners uit het onderwijs, jongerenwerk, de (jeugd)zorg en het veiligheidsdomein een integrale, preventieve aanpak van risicovolle jeugd vormgegeven. De gemeente kent zowel individuele als groepsgerichte aanpakken, die gericht zijn op het voorkomen van afglijden richting criminaliteit en het creëren van een gezonde thuis-, school- en werksituatie. Vanuit de Zaanse visie op jongerenwerk werken we aan het uitbouwen van de JongerenHUB in Noord en het realiseren van de JongerenHUB’s in Midden en Oost. Daar kunnen we jongeren op basis van hun dagritme ondersteunen, wat bijdraagt aan het voorkomen van problematiek. Door meer menskracht te organiseren in de scholen, kan intensiever worden samengewerkt in preventie en in de aanpak van risicojongeren. Dat gebeurt met extra jongerenwerkers op acht VO-scholen en veiligheids-coördinatoren op vijf VO-scholen. Zij zijn de verbindende schakel tussen de straat en de school en bewijzen hun nut in de aanpak van risicojongeren en jeugdoverlast. Verder zal in 2023 een andere organisatie van het Straathoekwerk de inzet effectiever maken.

Nazorg ex-gedetineerden
In 2022 is in samenwerking met lokale en regionale partners een vernieuwd werkproces opgesteld om te zorgen voor een goede re-integratie van ex-gedetineerden en het voorkomen van recidive. Uitgaande van het Landelijk Bestuursakkoord en de (nieuwe) Wet Straffen en Beschermen, is het uitgangspunt om zo vroeg mogelijk te zorgen voor stabiliteit op de leefgebieden wonen, werken/dagbesteding, financiën en zorg. Op lokaal niveau wordt dit onder meer gedaan in samenwerking met de Sociale Wijkteams en het Buiten Re-integratiecentrum van Stichting Surant. Eind 2023 evalueren we de inzet.

Woonoverlast
Vanwege het toevoegen van een structureel budget voor de integrale aanpak van woonoverlast, zet de gemeente haar regiefunctie op complexe woonoverlast voort. Om de complexe overlastproblematiek integraal aan te pakken in samenwerking met diverse partners, is een convenant opgesteld, dat in 2023 wordt herijkt.

Regionale samenwerking Allen voor Eén
Binnen “’Allen voor Eén’ bundelen de zeven gemeenten in Zaanstreek-Waterland en partners de krachten op zorg en veiligheid. Prioriteit ligt bij  de aanpak van: huiselijk geweld en kindermishandeling (incl. Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en Veilig Thuis), personen met onbegrepen gedrag, mensenhandel, informatie-ontsluiting, Zorg- en Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland en de uitvoering van gehonoreerde subsidieprojecten van ZonMW (Zorg & Veiligheid - domein overstijgend samenwerken).
In 2023 zetten we gezamenlijk in op al deze thema’s om een merkbaar verschil te maken voor inwoners en een werkbaar verschil voor professionals. Rode draden in de diverse regionale aanpakken zijn: het werken aan preventie, bewustwording en vroegtijdige signalering, systeemgericht werken (1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur), de verbetering van de samenwerking, de inbreng van ervaringsdeskundigen, tijdige en passende zorg/hulpverlening (o.a. wachtlijstbeheer Veilig Thuis) en het doorbreken van handelingsverlegenheid rond privacy en gegevensdeling.

Beïnvloedbaarheid van de kosten


Beïnvloedbaar            
De beïnvloedbare kosten zijn lager dan € 0,1 mln.            

Beperkt beïnvloedbaar            
Dit betreffen de wettelijke taken rondom huiselijk geweld en kindermishandeling (€ 5,7 mln).               
Niet beïnvloedbaar            
Er zijn geen niet beïnvloedbare kosten.            

Op middellange termijn beïnvloedbaar            
Dit betreft kosten voor jongerenwerk (€ 1,5 mln), kosten voor personeel (€ 0,2 mln) en kosten voor het veiligheidshuis en huiselijk geweld en kindermishandeling (€ 0,2 mln).   

Deze pagina is gebouwd op 12/01/2022 16:24:46 met de export van 12/01/2022 16:04:51