Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk GGD Zaanstreek Waterland(Bedragen x €1.000)GGD Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:01-09-2016Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangGGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein.
Bestuurlijk belangEen lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Onclin is lid van het AB, plaatsvervanger wethouder Slegers.
Stemverhouding: 12%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Het AB heeft eind 2020 besloten om naar aanleiding van meerdere geconstateerde knelpunten samen met de GGD te kijken naar de toekomst en heeft dit de naam “GGD 3.0” meegegeven.
Binnen het GGD 3.0 worden 3 sporen onderzocht:
- Het opstellen van een regionale visie met gemeenschappelijke uitgangspunten. Deze uitgangspunten worden de basis voor een gemeenschappelijke opgave en een goede samenwerking daartoe. Het gaat daarbij om regionale maar zeker ook lokale samenwerking.
- Een financiële analyse met behulp van een extern bureau, met als doel een gezonde GGD binnen huidige financiële kaders.
- Het derde spoor is de governance, waarbij gekeken wordt naar een herijking van kerntaken van de GGD en naar de organisatorische inrichting van de Gemeenschappelijke Regeling (GR).
De 3 sporen moeten leiden tot adviezen voor verbetering, transparantie en verbeterde afspraken en zullen landen in het visiedocument. Dit visiedocument wordt medio 2023 verwacht.
Naast de GR taken worden ook de separaat bij de GGD belegde contracttaken meegenomen in het traject. Hierdoor ontstaat er een totaal beeld van alle activiteiten van de GGD en de daarbij behorende financieringsstromen. Ten aanzien van contracttaken kan het onderzoek leiden tot advisering over de beste positionering of financieringsvorm in de toekomst.
Risicoprofiel
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een GGD in stand te houden voor de uitvoering van de taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg. Het risicoprofiel van de GGD is hoog: de financiële bijdrage in de Gemeenschappelijke Regeling is groot (ruim € 6,1 mln.in 2021 obv meerjarenbegroting 2021-2024), terwijl de gemeente Zaanstad, in verhouding tot deze financiële bijdrage, maar beperkte invloed heeft in het Algemeen Bestuur. Iedere gemeente heeft één stem. Dit betekent voor Zaanstad een stemverhouding van 12% en een financiële bijdrage van 47% in het gemeenschappelijke deel. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn eveneens groot: de activiteiten van de GGD betreffen de gezondheid van de inwoners. Een probleem op het gebied van volksgezondheid haalt direct de pers en heeft zijn weerslag op de politiek.
Een actuele reden voor hoge risicoprofilering is de noodzaak om van de GGD een meer toekomstbestendige organisatie te maken.
Financiële positie
Jaarrekening 2021
De financiële afrekening over 2021 laat een positief resultaat zien van € 148.832.
Door GGD Zaanstreek – Waterland is voorgesteld om het resultaat als volgt te bestemmen:
- Toevoeging van € 37.622 aan de algemene reserve om deze op het afgesproken niveau van maximaal 5% van de gemeentelijke bijdrage te behouden
- € 70.000 voor deelname aan het project functionele (bovenregionale) samenwerking op het gebied van infectieziektenbestrijding
- € 41.210 in te zetten ter dekking van incidentele kosten wegwerken achterstanden informatiebeheer.
Gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze afgegeven om het resultaat conform voorstel te bestemmen.
Begroting 2023
De Begroting 2023 is een kopie van de kadernota 2023.
De belangrijkste ontwikkelingen voor 2023 betreffen autonome wijzigingen als gevolg van het Rijksvaccinatieprogramma, de nieuwe gemeentelijke taak prenataal huisbezoek en de toename van het aantal geboortes.
Gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze afgegeven op de ingediende begroting 2023.
De uitwerking van GGD 3.0 zou kunnen leiden tot een aanpassing van de begroting GGD voor 2023. Naar verwachting zal deze tegelijk worden aangeboden met de kadernota 2024 GGD.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico: Onvoldoende zicht op bedrijfsvoering GGD
Beheersmaatregel: GGD 3.0 traject waarin gezamenlijk wordt opgetreden om tot een gedeelde visie te komen op inhoud, financiën en Governannce
Risico: Aanbod GGD sluit niet voldoende aan op behoefte inwoners/ maatschappelijke visie gemeente
Beheersmaatregel: periodiek inhoudelijk overleg om beleidkeuzes door te nemen en bestaand aanbod te verbeteren of nieuw aanbod te implementeren
Risico: het AB heeft onvoldoende zicht op uitvoering contracttaken GGD
Beheersmaatregel: GGD 3.0 traject zal leiden tot een betere Governance
Risico: GGD is eigen risicodrager. Afschaling van taken/ opdrachten kunnen leiden tot (langdurige) frictiekosten die aan gemeenten worden doorbelast
Beheersmaatregel: Zaanstad communiceert als goed opdrachtgever tijdig het afstoten van taken/ opdrachten, zodat de GGD tijd heeft om passende maatregelen te nemen de frictiekosten te beperken. Verder zal er vanuit 3.0 een nieuwe Governance worden ontwikkeld om heldere afspraken te maken over frictiekosten en de wederzijdse verantwoordelijkheid om deze te beperken.
Risico: Autonome ontwikkelingen of wetwijzigingen kunnen leiden tot toename van kosten
Beheersmaatregel: Periodiek overleg dat aansluit op de PDCA cyclus om daarmee sneller te kunnen anticiperen op toekomstige wijzigingen
Risico: Het komen tot een toekomstbestendige GGD levert gaat mogelijk gepaard met hoge kosten.
Beheersmaatregel: In het traject GGD 3.0 wordt gestuurd op het vinden van oplossingen binnen de bestaande middelen.
hoog - Publiekrechtelijk Regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein(Bedragen x €1.000)Regionale samenwerking decentralisaties sociaal domeinRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - regeling zonder meer
Oprichtings-/publicatiedatum:21 januari 2016Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:middelOpenbaar belangGezamenlijke inkoop en beleidsvoorbereiding en -uitvoering.
Bestuurlijk belangDeze lichte vorm van publieke samenwerking kent geen bestuur.
Stemverhouding: n.v.t.Actualiteiten en risico'sDe RZM, een lichte variant van een gemeenschappelijke regeling, betreft de afspraak tot samenwerking op twee onderdelen van de drie decentralisaties (Jeugdhulp en Wmo) met de 7 andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland (Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland en Wormerland). Om deze samenwerking in de praktijk te realiseren, heeft de gemeente Zaanstad vanaf 2014 met de regiogemeenten een Dienstverlenings- en samenwerkingsovereenkomst “Regionale Inkoop Sociale Domein” (hierna: DVO) afgesloten.. In 2015 is de samenwerking geëvalueerd. De gemeenten Purmerend en Beemster hebben toen besloten om ten aanzien van de Wmo vanaf 1 januari 2016 zelf hun inkoop- en contractmanagement te organiseren. De gemeente Edam-Volendam doet met ingang van 1 juli 2016 zelf het inkoop- en contractmanagement t.a.v. de Wmo. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de huidige DVO. De uitgetreden gemeenten willen de zorg dichter op hun inwoners organiseren. Voor de Jeugd regelt Zaanstad de inkoop en het contractmanagement van de Regionale raamovereenkomsten die de regio Zaanstreek-Waterland samen met de regio Amsterdam-Amstelland met zorgaanbieders heeft afgesloten.
De nieuwe gemeenschappelijke regeling en DVO is per 1 januari 2019 ingegaan. De looptijd is tot eind 2024.
middel
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Stichting Jeugdteam Zaanstad(Bedragen x €1.000)Stichting Jeugdteam ZaanstadRechtsvorm:
Stichting
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2022Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:Openbaar belangHet verlenen van jeugdhulp aan jeugdigen in Zaanstad, het beoordelen en doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp en het voeren van regie op ondersteuningsplannen van gezinnen. Dit doet het jeugdteam door integraal samen te werken met de Sociale Wijkteams, het onderwijs, de huisartsen, specialistische aanbieders en andere partners in de wijken.
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad heeft geen zetel in het bestuur, maar benoemt wel de directeur-bestuurder en de leden van de Raad van Toezicht van de stichting.
Stemverhouding:Actualiteiten en risico'sGovernance
- Er is een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor onbepaalde tijd (2022/14158)
- Gemeente Zaanstad benoemt de directeur-bestuurder van de stichting.
De directeur-bestuurder is eindverantwoordelijk voor de prestaties van de Stichting en voor de uitvoering van de opdracht zoals verstrekt door de gemeente Zaanstad. De directeur-bestuurder is eerste aanspreekpunt voor de gemeente en de Raad van Toezicht
- Gemeente Zaanstad benoemt de leden van de Raad van Toezicht van de stichting.
De Raad van Toezicht houdt integraal toezicht op de besturing van de organisatie van de stichting. Onder het houden van toezicht vallen bijvoorbeeld het goedkeuren van besluiten van het bestuur alsmede het monitoren van het functioneren van het bestuur.
- De strategische visie is in voorbereiding. Deze Strategische visie wordt conform de Statuten ter goedkeuring aan de Gemeente Zaanstad voorgelegd. Na de goedkeuring van de Gemeente Zaanstad, zal de Raad van Toezicht de Strategische visie en (meerjaren) begroting overeenkomstig vaststellen.
- Voorgangsgesprekken Zaanstad – stichting
Er is een governance structuur afgesproken. Elk kwartaal zijn er voortgangsgesprekken met de directeur waarin de managementrapportage wordt besproken, elke maand is er een operationeel overleg (teamleiders) met de gemeente en een ontwikkeloverleg (meer tactisch overleg over de ontwikkelingen).
Ontwikkelingen
- Dit najaar wordt door het rijk de Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 vastgesteld, half november moet de hoofdlijnenagenda klaar zijn. In de raadsinformatiebrief 2022/2568 wordt hier uitgebreid om ingegaan.
- Het college heeft met de raad afgesproken eens per kwartaal de voortgang van de jeugdhulp in Zaanstad te rapporteren, via een voortgangsrapportage. Hiermee wordt een van de aanbevelingen van het rekenkameronderzoek Jeugdhulp in Zaanstad opgevolgd. In de voortgangsrapportage staat een update de aantallen jeugdigen in de jeugdhulp, de kostenontwikkeling, de besparende maatregelen en de lopende trajecten rondom jeugd. In juli 2022 is de laatste voortgangsrapportage (2022/15115) verstuurd. De volgende voortgangsrapportage komt in het 4de kwartaal.
Financiën
Voor het contractjaar 2022 wordt aan door gemeente Zaanstad een lumpsum bedrag van € 9.350.307 inclusief BTW, ter beschikking gesteld aan de stichting Jeugdteam.
Risico’s
De eerder risicoinventarisatie gaain in op op risico’s die spelen bij de transitie naar een stichting. Er wordt in het 4de kwartaal een nieuwe risico inventarisatie opgesteld.
In het startplan van de stichting (dec 2021) worden de volgende risico’s genoemd.
- Niet alles kan of kan meteen
De wensenlijst van wat dient te gebeuren is groots en meeslepend. In het goed doordenken van de keuzes zal in overleg met stakeholders en opdrachtgever ook draagvlak gevonden dienen te worden en gezamenlijk de risico's te aanvaarden.
- Te weinig geld om problemen op te lossen
Er is een beperkte invloed is op Wet Langdurige Zorg en Zorgverzekeringswet
- Personele risico’s
- Hoge werkdruk als gevolg van wachtlijsten
- Moeilijk vervullen van vacatures (dit speelt voor alle ketenpartners)
onbekend - Privaatrechtelijk Stichting Sportbedrijf Zaanstad(Bedragen x €1.000)Stichting Sportbedrijf ZaanstadRechtsvorm:
Stichting
geen bestuurlijke deelname
quasi inbesteding
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2015Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:Openbaar belangHet Sportbedrijf is verantwoordelijk voor de exploitatie van sporthallen, gymzalen en zwembaden en de uitvoering van sportstimuleringsactiviteiten en de impuls onderwijs, sport en cultuur. De opdracht van de gemeente Zaanstad aan het Sportbedrijf is vastgelegd in een exploitatieovereenkomst.
Bestuurlijk belangDe leden van de Raad van Toezicht worden door het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad benoemd, geschorst en ontslagen
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sOntwikkelingen
De indexering die de gemeente toepast is onvoldoende om jaar over jaar een sluitende exploitatie te behouden. De gasprijs is voor het Sportbedrijf de belangrijkste kostenpost. Het Sportbedrijf krijgt momenteel gas geleverd via hun contract bij Sportfondsen. Dat contract loopt t/m 31 december 2023, het tarief bedraagt € 0,18 per kuub. Op basis van de huidige situatie zal dit tarief vanaf 1 januari 2024 vele malen hoger uitkomen (dagprijzen nu zijn € 2,00 per kuub.
Financiën
De Gemeente stelt aan de Stichting gedurende de looptijd van deze Overeenkomst ten behoeve van de Exploitatie van de Accommodaties en de uitvoering van de activiteiten jaarlijks een budget ter beschikking (Exploitatiebijdrage). Jaarlijks stelt de stichting de begroting op voor het komende jaar en legt deze voor ter goedkeuring aand de gemeente. De jaarrekening wordt 4 maanden na einde boekjaar aan de gemeente aangeboden.
- Jaarrekening 2021
Het jaarrekeningresultaat bedraagt € 374.108 en wordt toegevoegd aan de reserve Nog te besteden exploitatie Sportbedrijf.
- Begroting 2023
Deze begroting gaat uit van een weer genormaliseerde situatie en niet van lagere omzet door een langdurige sluiting als gevolg van Corona.
onbekend