Producten, indicatoren en speerpunten

Werk, participatie en inburgering

Product 1.3 Werk, participatie en inburgering

Werk speelt een belangrijke rol in het leven van de meeste mensen en is belangrijk voor de maatschappij als geheel. Als we in Zaanstad kansengelijkheid willen bevorderen, moet iedereen mee kunnen doen naar vermogen. Als betaald werk (nog) te hoog gegrepen is, vinden we andere manieren waarop inwoners zich betekenisvol kunnen inzetten. De huidige krapte op de arbeidsmarkt treft steeds meer sectoren. In samenwerking met bedrijven, ondernemers en maatschappelijke partners willen we nieuwe kansen benutten om mensen aan het werk te helpen.

De arbeidsmarkt is onderhevig aan grote veranderingen. De aard van werk verandert door technologisering en grote maatschappelijke opgaven zoals verduurzaming en de woningbouw. Maar ook de flexibilisering van de arbeidsmarkt en vergrijzing van de beroepsbevolking leiden tot veranderingen in vraag en aanbod van arbeid. Een leven lang ontwikkelen is het credo: voor iedereen – werkgevers en inwoner – is het in toenemende mate belangrijk om zich te oriënteren op de persoonlijke kansen op werk op de middellange termijn. In 2023 zal geleidelijk aan meer duidelijk worden over plannen van de Rijksoverheid om de publieke dienstverlening naar werk te vernieuwen. De verwachting is dat de groei van de werkgelegenheid in 2023 stagneert en wellicht iets krimpt.

De gemeente ondersteunt ook nieuwkomers met inburgering en het vinden van plek op arbeidsmarkt. In de aanpak staat centraal dat mensen zo snel mogelijk werken aan taalbeheersing en stappen zetten om volwaardig mee te doen in de samenleving via werk en participatie. Door woningnood staat de huisvesting van nieuwkomers in Zaanstad onder druk; het is moeilijk om aan de huisvestingstaakstelling te voldoen.

Indicatoren

Naam

Realisatie 2018

Realisatie 2019

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Begroting 2023

Streef-
waarde 2026

Bron

% Bijstandsgerechtigden met een plan van aanpak

nb*

35%

84%

62%

85%

nnb

nnb

% Inburgeringsplichtigen dat binnen 10 weken na huisvesting in Zaanstad een definitief persoonlijk inburgeringsplan heeft

nb

nb

nb

nb

90%

nnb**

nnb

Toelichting

% Bijstandsgerechtigden met een plan van aanpak

  • In de toelichting op dit product staat omschreven dat wij mensen ondersteunen richting werk en participatie, zodat iedereen volwaardig mee kan doen in de samenleving.
  • Met deze indicator willen we een beeld geven van het percentage uitkeringsgerechtigden dat actief is naar vermogen en/of werkt aan hun ontwikkeling en re-integratie. We hebben de ambitie dat iedereen met een uitkering in beeld is, maar er zal ook altijd sprake zijn van verloop.
  • *De indicator is niet bekend voor 2018 omdat dit toen nog niet werd geregistreerd.

% Inburgeringsplichtigen dat binnen 10 weken na huisvesting in Zaanstad een definitief persoonlijk inburgeringsplan heeft

  • In de toelichting op dit product staat omschreven hoe wij inburgeringsplichten ondersteunen met bijv. taalontwikkeling om zo snel mogelijk stappen te kunnen zetten richting werk en participatie, zodat iedereen volwaardig mee kan doen in de samenleving.
  • Deze indicator geeft een beeld van het aantal mensen dat binnen 10 weken een persoonlijk inburgeringsplan heeft, waarmee duidelijk is dat deze mensen zijn gestart met hun inburgering. Er geldt een wettelijke termijn van 10 weken waarbinnen een persoonlijk inburgeringsplan moet zijn opgesteld.
  • Met ingang van de nieuwe Wet inburgering – per 1 januari 2022 – heeft de gemeente regie op de inburgering van asielstatushouders en gezinsmigranten. We verwachten bij de jaarrekening 2022 over de informatie te beschikken om een realistisch streefcijfer voor deze indicator te kunnen bepalen.

Speerpunten 2023

Realiseren aanpak nieuwkomers
In de aanpak staat centraal dat mensen zo snel mogelijk werken aan taalbeheersing en stappen zetten om volwaardig mee te doen in de samenleving via werk en participatie. In 2023 kunnen we voor het eerst een beeld krijgen van de inburgeringsvoorzieningen in de praktijk en onderdelen van de aanpak verder ontwikkelen, zoals ontzorging, maatschappelijke begeleiding en het doorlopen van de taal- en participatieactiviteiten.

Intensieve participatieaanpak: werk of meedoen
Via de aanpak ‘Werk of meedoen’ gaan we met alle inwoners met een Participatiewet-uitkering in gesprek over een stap richting betaald werk of meedoen naar vermogen, zoals vrijwilligerswerk of een taalcursus. In 2023 worden de laatste inwoners gesproken die al geruime tijd afhankelijk zijn van een uitkering en is deze bewezen aanpak structureel verankerd in onze werkwijze.

Sluitende aanpak voor jongvolwassenen
Gemeente, onderwijspartners en werkgevers werken samen aan een sluitende aanpak voor soepele overgangen tussen school en werk. In 2023 geven we uitvoering aan het gezamenlijk opgestelde plan van Aanpak jeugdwerkloosheid. Dit draagt bij aan de kansengelijkheid voor kwetsbare jongvolwassenen.  

Doorontwikkeling Werkom
Werkom werkt met een nieuwe directeur aan een vernieuwing van de organisatie volgens het koersdocument zoals in februari 2022 door de raad is vastgesteld. Tegelijkertijd wordt nog onderzocht wat een duurzaam financieringsmodel voor Werkom is. Binnen de vastgestelde koers gaan de interne leerwerkbedrijven geleidelijk krimpen en de aansluiting bij de arbeidsmarkt wordt verbeterd. Daarvoor zet Werkom in op het ontwikkelen van nieuwe initiatieven met werkgevers en in kanssectoren, met als doel om groepen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt een vangnet te bieden, zoals mensen die beschut werken of ondersteuning nodig hebben om hun weg (terug) te vinden naar de arbeidsmarkt, zoals 50plussers. Werkom wordt in toenemende mate dé organisatie die mensen ondersteunt om te gaan werken, en werkgevers helpt aan personeel.

Vernieuwing aanbod van dienstverlening naar werk
De arbeidsmarkt overstijgt gemeentegrenzen en vraagt (regionaal) samenwerken tussen publieke, private en onderwijspartijen. Het Rijk wil het aantal publieke loketten met dienstverlening naar werk terugbrengen. Daarnaast moeten meer mensen gebruik kunnen maken van deze dienstverlening. We verwachten dat in 2023 geleidelijk meer duidelijk zal worden wat dat betekent voor (en vraagt van) de gemeente.

Beïnvloedbaarheid van de kosten

Beïnvloedbaar            
De beïnvloedbare kosten betreffen kosten voor projecten om inwoners te begeleiden naar werk of dagbesteding (€ 1,0 mln), de maatschappelijke diensttijd (€ 0,3 mln), opgavebudget contracten (€ 0,2 mln) en kosten voor Zaanstart, Job On en Netwerkcafé (€ 0,1 mln).            

Beperkt beïnvloedbaar            
Dit betreft kosten voor Werkom (€ 15,2 mln), inburgering zoals leerroutes (€ 2,3 mln), fraudebestrijding en invordering (€ 0,3 mln) en het jongerenloket (€ 0,1 mln).            
Niet beïnvloedbaar            
Dit zijn de kosten voor bijstand (€ 56,7 mln), loonkostensubsidie (€ 1,3 mln) en een mutatie in de reserve arbeidsmarktregio (€ 0,4 mln).            

Op middellange termijn beïnvloedbaar            

Dit zijn met name de personeelskosten (€ 10,0 mln). Daarnaast zijn dit kosten voor de ondertussengroep, voorbereiding VOI en 't Lokaal (€ 0,1 mln).

Deze pagina is gebouwd op 12/01/2022 16:24:46 met de export van 12/01/2022 16:04:51