Product 7.1 Bestuur
We willen deze periode gericht werken aan verbetering van de rollen die raad, college en organisatie elk hebben én versterking van het samenspel tussen deze drie. We hebben een coalitieakkoord op hoofdlijnen opgesteld. Dat geeft ons ruimte om verschillende onderwerpen samen met de gemeenteraad in een raadswerkprogramma vorm te geven. De wens om een raadswerkprogramma te sluiten, komt voort uit de wens op een andere manier politiek te bedrijven. Een manier die niet polariseert maar juist bindt en debatten meer inhoudelijk maakt. Als college zoeken wij de samenwerking met de gemeenteraad actief op, om gezamenlijk tot een duidelijke en eenduidige richting te komen. We zien dit als een nieuwe werkwijze die het samenspel tussen raad, college en organisatie de komende vier jaar bevordert. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Begroting 2023 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% Inwoners dat zegt het (zeer) eens te zijn met de stelling 'ik heb vertrouwen in de burgemeester en wethouders'. Excl. weet niet/geen mening | 31% | 30% | 38% | 30% | 35% | 52% | Zaanpeiling |
Percentage inwoners dat het (zeer) eens is met de stelling: ‘Ik ben voldoende geïnformeerd over gemeentelijke plannen die mij raken / met gevolgen voor mij’ | nb | nb | nb | nb | 40% | 52% | Zaanpeiling (vanaf 2023) |
Percentage inwoners dat het (zeer) eens is met de stelling "inwoners worden voldoende betrokken bij de totstandkoming van gemeentelijke plannen”. Excl. weet niet/geen mening | 28% | 24% | 27% | 24% | 30% | 52% | Zaanpeiling |
Voorvraag: heeft u weleens een initiatief aan de gemeente voorgelegd? | nb | nb | nb | nb | nnb | nnb | Zaanpeiling (vanaf 2023) |
% Inwoners dat wel eens een initiatief aan de gemeente heeft voorgelegd, dat zegt het (zeer) eens te zijn met de stelling 'De gemeente denkt mee als ik zelf een initiatief heb'. Excl. weet niet/geen mening | nb | nb | nb | nb | 35% | nnb | Zaanpeiling |
Democratische vernieuwing: indicator volgt in plan van aanpak | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb |
Toelichting
In de Zaanpeiling 2023 nemen we nieuwe vragen op om beter te kunnen meten in hoeverre onze informatie de mensen bereikt, en hoe zij zich gesteund voelen bij een initiatief. Deze zijn in de tabel cursief opgenomen. De formulering kan nog veranderen.
In het plan van aanpak voor democratische vernieuwing nemen we als onderdeel op adviseren van een goede indicator op dit onderwerp.
Speerpunten 2023
Experimenteren met participatie instrumenten
We experimenteren met verschillende instrumenten van participatie, zoals burgerraden, jeugdraad en Right to Challenge. We willen dat de organisatie en de griffie, met het extra geld dat bij het coalitieakkoord hiervoor is vrijgemaakt, dit prioriteit geven.
Raadswerkprogramma
Doel: de raad is, voorafgaand aan een definitief raadsvoorstel, in positie door het vaststellen van de kaders over inhoud, proces en participatie aan het begin van het proces.
Het in mei 2020 vastgestelde initiatiefbesluit ‘raad aan de voorkant’ geeft een handvat voor startnotities. Dit gebruiken we ook bij de plannen voor het inlopen van de achterstanden in de openbare ruimte en voor een planproces van een ruimtelijk initiatief. De onderwerpen waaraan we volgens ‘raad aan de voorkant’ werken, maken we concreet in de ‘strategische beleidsagenda’ voor de raad.
Externe netwerkstrategie
In eerste instantie pakken we veel in onze gemeente op met partijen in de stad. Echter, sommige vraagstukken kunnen niet alleen op het niveau van Zaanstad opgepakt worden, maar juist op een ander schaalniveau, zoals dat van de regio of via het landelijke netwerk.
Het gaat dan om scherpe keuzes welke onderwerpen we oppakken in de externe arena, op welk schaalniveau of met welke partner, omdat ze essentieel zijn voor de ontwikkeling van Zaanstad de komende jaren.
Stuurgroep samenspel college, raad en organisatie
Het college is samen met raadsleden en ambtenaren vertegenwoordigd in de stuurgroep Samenspel raad, college en organisatie. Deze stuurgroep geeft richting aan - en bewaakt - de opvolging van de aanbevelingen uit het rapport &Vandelaar.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor de gemeenteraad (€ 0,3 mln), kosten voor de raadsgriffie, het bestuur en strategie (€ 0,1 mln) en flexibel budget voor het college (€ 0,1 mln),
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft contributies en lidmaatschappen van het College (€ 1,0 mln), accountantskosten (€ 0,3 mln), kosten van de Rekenkamer (€ 0,2 mln) en kosten voor de MRA (€ 0,1 mln).
Niet beïnvloedbaar
Dit betreft toevoegingen aan reserves pensioenen en wachtgelden (€ 0,4 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft personeelskosten (€ 3,5 mln).