Product 4.2 Jeugdhulp
Jeugdigen groeien gezond en veilig op, liefst thuis, in hun eigen omgeving. Jezelf redden is het uitgangspunt, maar waar nodig bieden we hulp en ondersteuning. Met inwoners, ervaringsdeskundigen en professionals zetten we in op een kansrijke startpositie in het leven. Dat vraagt om een goede samenwerking met alle partners die daar een bijdrage aan kunnen leveren. Wij streven naar gelijke kansen voor alle jeugdigen. Daarom spannen we ons extra in voor de wijken en gezinnen die ondersteuning of jeugdhulp het meest nodig hebben. We bouwen met elkaar een toegankelijk en houdbaar jeugdhulpstelsel, gericht op het voorkomen en/of zo klein mogelijk houden van problemen. Hierbij gaan we uit van de transformatiedoelen (Preventie; Versterken opvoedkundig klimaat; Eén gezin, één plan, één regisseur; Juiste hulp op maat; Meer ruimte professional). |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Begroting 2023 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% Jeugdigen dat ondersteund wordt door Jeugdteam | 8,7% | 9,3% | 8,7% | nnb | 9,5% | 9,5% | Gemeentelijke registratie |
% Jeugdigen met specialistische jeugdhulp | 8,1% | 8,4% | 9,4% | 9,5% | 9,5% | 9,5% | Gemeentelijke registratie |
Toelichting
Percentage jeugdigen dat ondersteund wordt door het jeugdteam resp. Percentage jeugdigen met specialistische jeugdhulp
- In de toelichting op dit product staat omschreven dat wij een toegankelijk en houdbaar jeugdhulpstelsel willen ontwikkelen, gericht op het voorkomen en/of zo klein mogelijk houden van problemen.
- We streven naar stabilisatie. Aan de ene kant vangen we meer af van de verwijzingen naar specialistische hulp door het Jeugdteam meer zelf te laten doen. Aan de andere kant versterken we de preventiekant en maakt het Jeugdteam afspraken met het voorveld om meer verwijzingen daar te laten landen.
Verdere toelichting indicatoren
Er is een verband tussen beide indicatoren, te weten: het stelsel is erop gericht het percentage jeugdigen dat gespecialiseerde jeugdhulp ontvangt te doen dalen en tegelijkertijd kan dit betekenen dat als gevolg daarvan de inventies en behandelingen bij het jeugdteam stijgen. Daarmee meten de indicatoren de beweging van de 2e naar de 1e lijn.
Deze bovenstaande 2 indicatoren vatten meer op hoofdlijnen samen wat de effecten zijn van de interventies en maatregelen die we inzetten en de afspraken die we maken in de keten met Gecertificeerde instellingen, het jeugdteam, de wijkteam, Centrum Jong en de specialistische aanbieders.
Voor preventie is het niet haalbaar één indicator op te nemen; het aantal variabelen dat invloed heeft is groot en een groot deel hiervan is niet goed meetbaar of wordt niet geregistreerd.
Speerpunten 2023
Inperking Jeugdhulpplicht
In landelijke wet- en regelgeving wordt de jeugdhulpplicht ingeperkt met als doelen: Terugdringen van jeugdhulpgebruik en –kosten; meer focus op hulp aan gezinnen in kwetsbare situaties en het versterken van de samenhang naar andere domeinen, o.a. onderwijs/bestaanszekerheid. Dit vraagt een stevige onderwijs-jeugdhulpagenda. Het rijk is aan zet om te komen tot een wettelijke afbakening. Gemeenten zijn aan zet om vanuit de praktijk te laten zien wat de positieve effecten zijn van afbakeningskeuzes en samenwerking met andere domeinen. Zaanstad neemt politiek-bestuurlijk actief deel aan de gesprekken over invulling van de landelijke Hervormingsagenda. Binnen de gemeente houden we vast aan het bieden van passende hulp (zoals tijdige overgang naar de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Zorgverzekeringswet) en een goede, tijdige overgang van 18- naar 18+. Ook zetten we in op betere afspraken over rolverdeling tussen onderwijs en jeugdhulp. De beheersing van de kosten is een blijvend aandachtspunt. De inperking van de jeugdhulpplicht en de activiteiten die rijk en gemeenten daarvoor doen, moeten een bijdrage leveren aan de houdbaarheid van het stelsel.
Normaliseren ggz-problematiek door inzet praktijkondersteuners bij huisartsen
We zetten in op lichte ondersteuning waar dat kan en zwaarder als dat nodig is. De Praktijkondersteuners Jeugd voor huisartsen (POH-Jeugd) dragen bij aan het breder kijken naar de oorzaken van ggz-problematiek en het gerichter inzetten van passende hulp. We zijn gestart met de POH-Jeugd en zorgen er in 2023 voor dat de verwijsroutes en het ondersteuningsaanbod nog beter aansluiten bij de behoeften van huisartsen. Zo ondersteunen en ontzorgen we de huisartsen en dragen daardoor bij aan het verkorten van de wachtlijsten.
Meer gezamenlijk optrekken bij meervoudige problematiek
Door het opzetten van een brede integrale gezinsaanpak door Jeugdteam en Sociaal Wijkteam brengen we specifieke kennis rondom zwaardere casuïstiek samen. Daarmee kunnen gezinnen met meervoudige problematiek tegelijkertijd door wijk- én jeugdteam worden geholpen. Waar mogelijk komt er hulp bij van buurtgezinnen en ervaringsdeskundigen, en waar nodig ook mediation of hulp van de jeugdbescherming. Deze gezinnen - waarin vaak meervoudige, complexe en intergenerationele problematiek een rol speelt - worden daardoor beter geholpen. We voorkomen daarmee escalatie van problematiek en zorgen ervoor dat gezinnen met meerdere problemen weer zelfstandig verder kunnen.
Minder gezinnen met intensief vrijwillige hulp
Door de jeugdbeschermingsketen te verbeteren, willen we bereiken dat gezinnen beter in staat zijn zelf de regie te houden met ambulante hulp als ondersteuning. Hierdoor treedt een daling op van het aantal jeugdigen dat een beschermingsmaatregel krijgt, wat kan leiden tot een uithuisplaatsing. We realiseren dit door minder overdrachten voor gezinnen en snellere ondersteuning, zoals uitgewerkt in het toekomstscenario ‘kind- en gezinsbescherming’. Hierbij zetten we in op verbeterde samenwerking en gezamenlijke werkwijze van het jeugdteam, de Gecertificeerde Instellingen (GI), Veilig Thuis (VT) en de Raad van de Kinderbescherming.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare kosten betreffen kosten voor opvoedondersteuning (€ 0,1 mln).
Beperkt beïnvloedbaar
De beperkt beïnvloedbare kosten betreffen kosten voor Specialistische jeugdhulp (€ 50,1 mln), PGB jeugd (€ 3,1 mln), Opvoedondersteuning (€ 2,7 mln), stuurbudget jeugd (€ 2,1 mln), uitvoering jeugdteams (€ 0,7 mln), capaciteit noodzakelijke maatregelen en jeugdbeleid (€ 0,5 mln), opvang zwerfjongeren (€ 0,4 mln) en een taakstelling voor Jeugd (€ -2,1 mln).
Niet beïnvloedbaar
De niet beïnvloedbare kosten zijn kleiner dan € 0,1 mln en bestaan uit rente en afschrijvingen.
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft basisbudget jeugdteams ( € 9,7 mln), personeelskosten (€ 4,5 mln) en verder kosten voor huisvesting en ICT van de jeugdteams ( € 0,4 mln) en regionale uitvoeringskosten, opvoedondersteuning en jeugdbeleid (€ 0,5 mln).