Product 3.1 Klimaatbestendige, groene en gezonde omgeving
Om de milieukwaliteit te verbeteren voeren we de maatregelen uit het Actieplan Omgevingslawaai, Actieplan Luchtkwaliteit, het Bodemprogramma en het Geurbeleid uit. We gaan verder met de aanpak van diffuus lood in de bodem. Na afronding van de Evaluatie geurbeleid actualiseren we, indien nodig, het Zaans geurbeleid. Zaanstad ligt onder de aanvliegroutes van Schiphol. Om de hinder daarvan terug te dringen neemt Zaanstad deel aan de Bestuurlijke Regie Schiphol. Zaanstad wil dat geen nachtvluchten meer. Omdat de gemeente onder de Omgevingswet meer afwegingsvrijheid krijgt binnen de omgevingskwaliteit, die zij aanvaardbaar vindt, voeren we meer overleg met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. De stikstofdepositie op de Zaanse en omliggende N2000-gebieden is veel te hoog. Zaanstad werkt aan een afwegingskader voor eigen handelen en een lobbyagenda richting Rijk en provincie. Deze agenda is gericht op het verlagen van de depositie uit bronnen die onze polders belasten maar buiten onze invloedsfeer liggen. Om de klimaatbestendige stad voor 2050 te realiseren, werkt de gemeente Zaanstad (samen met inwoners, bedrijven, scholen, corporaties en andere organisaties) steeds beter klimaatadaptief, inclusief inzet op biodiversiteit en dierenwelzijn. Samen passen we de fysieke bebouwde omgeving aan en passen we ons gedrag aan op de klimaatscenario’s van het KNMI. De gemeente zelf zet de stap naar klimaatadaptie met het Zaanse Uitvoeringsplan Klimaatadaptatie 2021-2026. Zaanstad werkt aan een verbeterde recreatieve bereikbaarheid en toegankelijkheid, passend bij de natuurwaarden van het landelijk gebied. Wij hanteren vijf sporen: bestaande stad, nieuwe stad, landschap, stimuleren van klimaatbestendig handelen en het realiseren van koppelkansen. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Begroting 2023 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Areaal verharding dat omgevormd wordt naar groen | nb | nb | nb | nb | 10.000 m2 | 15.000 m2 | Gemeentelijke registratie |
Aantal ontmoetingsplekken dat ingericht wordt als koelteplek | nb | nb | nb | nb | 9 | 15 | Gemeentelijke registratie |
Gemiddelde kroonbedekkingspercentage | nb | nb | nb | 19% | 19% | 22% | Gemeentelijke registratie |
Ontwikkeling biodiversiteit | nb | nb | nb | nb | nnb | nnb | Gemeentelijke registratie (meetnet) |
Toelichting
Areaal verharding dat omgevormd wordt naar groen: deze prestatie-indicator maakt duidelijk dat de gemeente stappen maakt ten aanzien van het vergroenen van de openbare ruimte om zo bij te dragen aan de klimaatadaptatie-doelstellingen. Is nieuwe indicator waar geen historische gegevens van bekend zijn.
Aantal ontmoetingsplekken dat ingericht wordt als koelteplek: deze prestatie-indicator maakt duidelijk dat de gemeente stappen maakt bij de aanpak van hittestress. Is nieuwe indicator waar geen historische gegevens van bekend zijn.
Gemiddelde kroonbedekkingspercentage: deze prestatie-indicator maakt duidelijk dat er actief gestuurd wordt op de doelstellingen bomenbeleidsplan. Het betreft een nieuwe indicator waar geen historische gegevens van bekend zijn, wordt 1 keer per 2 jaar geactualiseerd.
Ontwikkeling biodiversiteit: deze effectindicator maakt inzichtelijk hoe de biodiversiteit zich ontwikkelt in de stad die zich verder verdicht. Het betreft een nieuwe indicator waar geen historische gegevens van bekend zijn, is nog in ontwikkeling en daarom ontbreken de cijfers voor 2023 en 2026
Speerpunten 2023
Opstellen Actieprogramma Omgevingslawaai 2024-2028
In 2023 wordt het Actieprogramma Omgevingslawaai 2024-2028 opgesteld.
Afwegingskader Stikstof en lobbyagenda richting Rijk en provincie
In het kader van het plan van aanpak ‘grip op stikstof’ werkt Zaanstad aan het beter inzichtelijk maken van stikstofdata, een afwegingskader voor gemeentelijk handelen, inclusief de verdeling van beschikbare stikstofruimte over de stikstofvragende projecten, en een lobbyagenda gericht op de beperking van de stikstofdepositie van bronnen die buiten onze invloedsfeer liggen.
Aanpak landelijk gebied
Wij werken verder aan de uitwerking van de integrale gebiedsvisie polder Westzaan en de gebiedsprocessen voor de andere polders volgen daarna.
Structurele uitvoering van klimaatadaptief handelen
Na een fase van voorbeelden en pilots zorgen we in 2023 voor het structureel inbedden van klimaatadaptief handelen en vergroenen. Dat doen we onder meer door het aanpassen van onze standaarden en werkinstructies en inzet op vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte en bij gebiedsontwikkelingen. In samenwerking met gebiedspartners zoals corporaties, zorginstellingen, scholen, planontwikkelaars en de partners van het landelijk gebied. We blijven de andere partijen enthousiasmeren om een bijdrage te leveren aan de klimaatadaptatie- opgave door gerichte subsidieverlening (zoals regenton, groen dak) en gebiedsgerichte communicatie. We gaan daarbij nu ook actiever partners zoeken om de bewoners te ondersteunen bij de transitieopgave. Zaanstad heeft de opgave voor hitte en wateroverlast goed op kaart en vertaalt deze nu naar maatregelen. In 2023 zetten we ook de opgaven voor droogte en overstroming op kaart.
De gemeente groener maken
Met een fonds van € 4,0 miljoen (2023-2026) geven we uitvoering aan het Bomenbeleidsplan 2020-2050, het Groen en Waterplan en het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie, waarmee de stadse omgeving gebiedsgericht groener wordt. We voeren een nieuw maaibeleid in, met de ambitie om 50 hectare gazon en ruwe vegetatie meer biodivers te maaien. Bij stedelijke ontwikkelingen leggen we de nadruk op een boomkroonbedekking van 20-30%. De gemeente richt de komende tien jaar zes schoolpleinen per jaar groen in en we leggen drie koele plekken per jaar aan.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Dit betrefteen begrotingsclaim / stelpost (€ 1,0 mln) en kosten voor landschap en milieu (€ 0,5 mln).
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor de omgevingsdienst (€ 3,3 mln), ruimtelijke milieuvisie (€ 0,3 mln) en dierenwelzijn (€ 0,2 mln).
Niet beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor bodembeheer (€ 1,8 mln) en specifieke uitkeringen voor diffuus lood, Zaans lood en PFAS (€ 1,3 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor personeel (€ 1,7 mln), bijdragen aan recreatieschappen (€ 0,5 mln) en subsidies NME (€ 0,5 mln).