Producten, indicatoren en speerpunten

Openbare ruimte

Product 2.2 Openbare ruimte

In de groeiende en verdichtende stad staat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte onder druk en die is van essentieel belang om de stad leefbaar te houden. Binnenstedelijke woningbouw legt een claim op de ruimte. De kwaliteit van de buitenruimte wordt steeds meer bepaald door de beschikbaarheid van ruimte (boven- en ondergronds). Bij gemeentelijke investeringen in de openbare ruimte wordt de schaarse ruimte hoogwaardig ingericht. Met deze hoogwaardige inrichting vergroten we de gebruikswaarde van de openbare ruimte. Met het onderhouden en inrichten wegen we ook af hoe beleidsdoelstellingen van andere programma’s gerealiseerd kunnen worden. Zoals het creëren van voldoende schaduwplekken, het vergroten van de biodiversiteit en het realiseren van goed bereikbare, groene en veilige gebieden voor rust en ontspanning voor de inwoners.

Het afvalwater wordt door de gemeente op een milieuverantwoorde en efficiënte manier afgevoerd. Daarbij werken we samen met andere partners in de regio zoals het drinkwaterbedrijf en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

Indicatoren

Naam

Realisatie 2018

Realisatie 2019

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Begroting 2023

Streef-
waarde 2026

Bron

Waardering van bewoners voor de kwaliteit van het onderhoud van de openbare ruimte (rapportcijfer 1-10)

6,2

6,2

6,2

6,1

6,3

6,5

Zaanpeiling

% Tijdigheid afhandeling meldingen openbare ruimte

93%

95%

93%

94%

95%

95%

Gemeentelijke registratie

Aantal groenadoptie initiatieven in de stad

195

188

270

98

200

210

Gemeentelijke registratie

Tevredenheid over de afhandeling van meldingen

52%

52%

51%

48%

55%

65%

Zaanpeiling/CBS

Toelichting

  • Waardering van bewoners voor de kwaliteit openbare ruimte (rapportcijfer 1-10): Deze indicator zegt iets over de wijze waarop bewoners in de stad de openbare ruimte beleven en waarderen. Deze meting wordt gedaan via de Zaanpeiling.
  • Percentage tijdige afhandeling meldingen openbare ruimte: De prestatie-indicator geeft inzicht in de mate waarin meldingen tijdig worden afgehandeld zegt iets over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Bij meldingen is een eerste vereiste dat binnen daarvoor geldende termijnen wordt gereageerd.
  • Aantal nieuwe groenadoptie-initiatieven in de stad: Deze effectindicator geeft inzicht in de mate waarin de bewoners in de stad daar een bijdrage leveren aan de directie leefomgeving.
  • Tevredenheid over de afhandeling van meldingen: Deze effectindicator geeft weer welk deel van de bewoners tevreden is over de afhandeling van meldingen.

Speerpunten 2023

Leidraad openbare ruimte
De Leidraad openbare ruimte  krijgt vorm als uitwerking van de Omgevingsvisie en is gericht op de (toekomstige) inrichting en inrichtingsprincipes van de openbare ruimte. De integrale analyse van de buitenruimte van de gemeente is hierbij uitgangspunt. De raad wordt met een raadsinformatiebrief hierover nader geïnformeerd. We verwachten dat de Leidraad openbare ruimte medio 2024 gereed zal zijn.

Kwaliteitsontwikkeling openbare ruimte.
Met de raad vinden in 2022 en 2023 gesprekken plaats over het netheidsniveau van het onderhoud van de openbare ruimte. Verschillende scenario’s inclusief bijbehorende financiële consequenties worden met de raad besproken. De zienswijze van de raad en de uitgewerkte ambities vertalen we naar de praktijk in beleid, projecten en aanpassingen in het beheer van de openbare ruimte.


Riolering

In 2023 werken we aan het Systeemoverzicht Stedelijk Water. Hiermee hebben we zicht op de kwaliteit en het functioneren van alle watersystemen. Ook het Gemeentelijk Rioleringsplan Plan zullen we in 2023 actualiseren. Daarmee worden de doelen van het gemeentelijk rioleringsbeleid herijkt zodat er aansluiting is met de Omgevingsvisie.

Begraafplaatsen
Op de begraafplaatsen houden we het beheer op het niveau. Het beheer van de algemene delen van de begraafplaatsen rekenen we toe aan de openbare ruimte. Dan zijn minder kosten voor rekening van de begraafplaatsen en stijgen de tarieven niet verder dan de indexatie.


Verbeterplan meldingen

In 2023 vindt een verbeterslag plaats van de afhandeling van meldingen. Daarbij zullen we uitvoering geven aan de aanbevelingen van de Rekenkamer Zaanstad.

Beïnvloedbaarheid van de kosten


Beïnvloedbaar            
De beïnvloedbaarheid van de kosten betreft voorziening voor walstroom (€ 0,1 mln).                  
Beperkt beïnvloedbaar            
Dit betreft  de aanleg, onderhoud en beleid van openbare wegen (€ 4,8 mln),aanleg en onderhoud van de openbare ruimte (€ 3,7 mln), onderhoud aan civiele kunstwerken (€ 2,6 mln), integrale ontwerpmethode openbare ruimte (€ 1,6 mln), aanleg en onderhoud van groen en speelplaatsen (€ 1,2 mln), tractie bedrijfsmiddelen (€ 0,9 mln), beleid waterhuishouding en riolen (€ 0,3 mln) en huisvesting buitendienst (€ 0,2 mln).            

Niet beïnvloedbaar            
Niet beïnvloedbaar zijn kosten voor rente en afschrijving (€ 19,2 mln),kosten voor onderhoud en (toekomstige) vervanging van riolering alsmede tractiekosten (€ 8,7 mln), kwijtschelding rioolheffing (€ 1,6 mln), dijk- en polderlasten (€ 1,2 mln), begraafplaatsen (€ 0,3 mln), bestuursakkoord water (€ 0,1 mln) en herstelwerkzaamheden nutsvoorzieningen (€ 0,1 mln).            

Op middellange termijn beïnvloedbaar            
Dit betreft de personeelskosten (€ 18,9 mln).   

Deze pagina is gebouwd op 12/01/2022 16:24:46 met de export van 12/01/2022 16:04:51