Product 2.1 Stedelijke ontwikkeling
De woningmarkt is gespannen: er is veel vraag naar woonruimte, maar het aanbod blijft achter. Vooral mensen met een laag en middeninkomen ondervinden hiervan de gevolgen. Zaanstad zet daarom in op versnelling van de nieuwbouwproductie en een groter betaalbaar aanbod in de vorm van minstens 30% sociale huur en 30% in het middensegment. Er zijn meer sociale huurwoningen nodig om verschillende aandachtsgroepen, zoals mensen die vanuit een zorginstelling doorstromen, te kunnen huisvesten. Ook in 2023 zetten we in op het verder ‘verharden’ en ‘vergunnen’ van de bouwplannen. Na jaren van voorbereidende planvorming zal de start bouw in 2023 volgens de actuele prognose rond de doelstelling van 1.000 woningen per jaar opleveren. Middelen uit de rijksregelingen Woningbouwimpuls en het Volkshuisvestingsfonds zullen bijdragen aan de verdere versnelling van de uitvoering. Ook de bouwproductie van sociale huurwoningen zal met de start bouw van een aantal grote projecten zoals Zaanse Helden, Oostzijderpark, Jonker-Juffer, Poort van Saendelft en Kreekrijk fase G+E, een impuls krijgen. De sturing op meer woningen in het middensegment moet vorm krijgen in nieuw te ontwikkelen plannen. Door senioren te stimuleren naar een passende woning te verhuizen, komen er meer geschikte woningen voor andere woningzoekenden beschikbaar. De pilot Doorstroming senioren loopt tot 1 juli 2023, met de intentie tot meerjarige samenwerking met regiogemeenten en woningcorporaties. Ook door nieuw te nemen maatregelen als invoering van de opkoopbescherming blijven meer woningen beschikbaar voor startende gezinnen. We bouwen toekomstbestendige woningen, buurten en wijken waarbij we aandacht hebben voor energietransitie, circulariteit, klimaatadaptatie, natuurinclusief bouwen, duurzame mobiliteit en gezondheid. Ruimtelijke keten : slim benutten van schaarse ruimte - omgevingsvisie, omgevingsplannen, omgevingsvergunningen, integrale borging omgevingskwaliteit De Zaanse Omgevingsvisie vormt het nieuwe kader en werken we verder uit. De contouren en de inhoud van het Zaans Omgevingsplan worden helderder. De impact van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging op vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken krijgt steeds meer vorm. De Zaanse Omgevingsvisie geeft de hoofdlijnen van het integraal omgevingsbeleid weer richting 2040 en verder. Voortbordurend op de reeds vastgestelde zes strategische opgaven en de ruimtelijke kernkwaliteiten wordt in de Omgevingsvisie een eerste ruimtelijke vertaalslag gemaakt in vijf verschillende gebieden. Voor de Omgevingsvisie komt in 2023 een integrale strategie om stappen te zetten richting uitvoering. Het beleid is leidend voor het omgevingsplan en de omgevingsvergunning. Een groot deel van de huidige bestemmingsplannen is echter niet actueel, waardoor meer maatwerk nodig is. Op 1 januari 2023 werken we van rechtswege met een tijdelijk omgevingsplan. In dit (tijdelijke) omgevingsplan zijn alle huidige planologische plannen opgenomen. Voor een groot aantal initiatieven zijn in de tweede helft van 2022 nog bestemmingsplanprocedures opgestart, zodat deze nog onder de Wet ruimtelijke ordening vallen. In het eerste en tweede kwartaal worden die aan de raad aangeboden voor vaststelling. Ondertussen zijn we gestart met het eerste onderdeel van het Zaanse omgevingsplan voor de woonwijken voor de pilotgebieden Willis en Westzaan. De verwachting is dat in dit overgangsjaar nog veel onduidelijk zal zijn. We werken zowel met oude als met nieuwe wetgeving. Wettelijk gezien hebben we tot en met 2029 om tot één dekkend Zaans omgevingsplan te komen. Echter, de inzet is om zo snel mogelijk de basis op orde te krijgen, waardoor de dienstverlening aan de burgers, bedrijven en organisaties sneller verbetert en minder maatwerk bij vergunningen nodig is. Initiatieven kunnen via het vergunningenspoor en/of via het omgevingsplan verlopen. We spannen ons nadrukkelijk in om beide manieren mogelijk te maken. We hebben geoefend met de omgevingstafels. Daarmee proberen we in een zo vroeg mogelijk stadium initiatieven te begeleiden naar een goede procedure. Voor initiatiefnemers is er een dynamische handleiding om een omgevingsplan te kunnen maken. Omgevingskwaliteit is onder de Omgevingswet een belangrijk begrip: daarin vallen niet alleen stedenbouw en welstand, maar ook cultuurhistorie en de inrichting van de openbare ruimte. Gebiedsgericht en in een zo vroeg mogelijk stadium sturen we op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Bij gebiedsontwikkeling vervullen de supervisieteams een belangrijke adviserende rol. Rondom advisering bij rijksmonumenten stellen we een Gemeentelijke Adviescommissie (GAC) in. Deze GAC heeft een integrale adviesrol op omgevingskwaliteit. Versterken en behouden van de cultuurhistorische identiteit (erfgoed) |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Begroting 2023 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Woonaantrekkelijkheidsindex AvG | 20 | 20 | 17 | 21 | Gelijk of verbetering | Gelijk of verbetering | Atlas Nederlandse gemeenten |
Aandeel sociale huurwoningen in nieuw af te sluiten overeenkomsten en grondexploitaties is groter of gelijk aan 30% | nb | nb | nb | nb | ≥30% | ≥30% | Gemeentelijke registratie |
Aandeel betaalbare woningen voor middeninkomens in nieuw af te sluiten overeenkomsten en grondexploitaties is groter of gelijk aan 30% | nb | nb | nb | nb | ≥30% | ≥30% | Gemeentelijke registratie |
Toelichting
- Woonaantrekkelijkheidindex: is een samengestelde indicator (…) die Zaanstad vergelijkt met de 50 grootste Nederlandse gemeenten. Het is een overall indicator. De score op deze indicator is sterk afhankelijk van hoe de andere gemeenten het doen.
- Aandeel sociale huurwoningen: is opgenomen in het nieuwe collegeprogramma. Het uitgangspunt hierbij is dat we de woonprogrammering van woningbouwprojecten waar afspraken zijn gemaakt of een grondexploitatie is vastgesteld niet wijzigen.
- Aandeel betaalbare woningen: is opgenomen in het nieuwe collegeprogramma. Het uitgangspunt hierbij is dat we de woonprogrammering van woningbouwprojecten waar afspraken zijn gemaakt of een grondexploitatie is vastgesteld niet wijzigen.
Speerpunten 2023
Stimuleren woningproductie en passend woonprogramma
De sturing op 30% middensegment (huur en koop) moet vorm krijgen in nieuwe plannen. Hierbij kijken we ook naar de kwaliteit van de woningen in relatie tot duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Uitvoering woonbeleid
Zaanstad geeft uitvoering aan de Zaanse Samenwerkingsovereenkomst 2020-2024, Uitvoeringsagenda Wonen 2019-2024. Hieronder vallen o.a. de uitvoering van de regeling kamerverhuur en woningsplitsing en toeristische verhuur, invoering van de opkoopbescherming, invoering van de doelgroepenverordening middenhuur- en de nieuwe regionale systematiek woonruimteverdeling (die meer kans geeft aan mensen die actief zoeken en mensen in dringende omstandigheden) en het vervolg van de pilot Beroepsgroepen en doorstroming senioren.
Actualisatie woonvisie, uitvoeringsagenda wonen en nieuwe samenwerkingsafspraken met woningcorporaties en huurdersorganisaties
De woonvisie en uitvoeringsagenda wonen 2019-2024 gaan we actualiseren. Input van het burgerberaad G1000 regionale woningmarkt kan hierin een plek krijgen. Gelijk aan de actualisatie van de woonvisie loopt het opstellen van een woonzorgvisie (zie programma Gezondheid). De ambities in de geactualiseerde woonvisie vormen input voor nieuwe meerjarige samenwerkingsafspraken met de woningcorporaties en huurdersorganisaties voor de periode 2024-2027.
Uitwerking van de Omgevingsvisie en opstellen omgevingsplannen
Per 1 januari 2023 treedt de Omgevingswet/WKB inwerking. De Zaanse Omgevingsvisie en de maatschappelijke visie samen geven richting aan de zes strategische opgaven en de hoofdlijnen voor het omgevingsbeleid. Bijzondere aandacht gaat uit naar de schaarse ruimte (boven en ondergronds) en de afweging en regulering van ruimteclaims.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbare kosten betreffen kosten voor de MAAK gebieden (€ 2,4 mln), de kwaliteit van de woningvoorraad en uitvoering van de woningvisie en woningnet (€ 0,9 mln), de kosten rondom funderingen (€ 0,6 mln) en monumenten en archeologie (€ 0,2 mln).
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor monumenten en welstand (€ 0,1 mln), omgevingswet en wet kwaliteitsborging (€ 0,1 mln), woonruimte zaken en bestemmingsplannen € 0,1 mln) en het Ebbehof parkeerterrein (€ 0,1 mln).
Niet beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor Regiodeal Noorder IJplas (€ 0,2 mln), Regiodeal groenprogramma (€ 0,1 mln) en kosten rondom omgevingsvergunningen (€ 0,1 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft voornamelijk kosten voor personeel (€ 12,9 mln), woonwagenbeleid (0,5 mln), hemmes (€ 0,5 mln), planbegeleidingskosten (€ 0,6 mln), subsidieregelingen voor fundering en monumenten (€ 0,4 mln) en hembrugterrein (€ 0,1 mln).