Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB, vervanging wethouder Van der Laan.
Stemverhouding: 12,8%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Omgevingswet in relatie tot bezuinigingstaakstelling 2020-2027
Het AB VrZW besloot (d.d 6 december 2019) tot een reductie van 1 fte op de WABO (Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht) advisering met een budgettair effect van €74.000. Vanuit de veronderstelling dat de invoering van de Omgevingswet zou leiden tot een vermindering van de werkzaamheden op het gebied van advisering naar gemeenten door VrZW. Op basis van de huidige inzichten is echter de inschatting dat de invoering van de Omgevingswet (waarschijnlijk 1 januari 2023) en de daarmee samenhangende implementatie van de Wet Kwaliteitsborging Bouwen, gaat leiden tot een verzwaring van de taken op het gebied van advisering en toezicht. De bezuiniging is daarmee niet realiseerbaar. In 2022 wordt door VrZW in afstemming met de gemeenten een visiedocument opgesteld om de opgave voor VrZW
nader te duiden en te kwantificeren.
Duurzaamheid
VrZW heeft de duurzame stip op de horizon gedefinieerd als “Een slimme duurzame VrZW: samen naar een betere wereld in 2030”. In het plan zijn de thema’s en ambities benoemd. Die thema’s zijn: mobiliteit, energie, groen, water en circulariteit. Voor elk van deze thema’s zijn onderwerpen uitgewerkt waar de veiligheidsregio de komende jaren mee aan de slag gaat, waarbij vooral wordt ingezet op zaken die het meest van toepassing zijn op ons de organisatie. Het duurzaamheidsplan kent een prioritering van diverse maatregelen die in 2022 en de jaren erop volgend uitgevoerd worden. Dit vraagt om extra financiële investeringen vanaf 2023. In de begroting van de veiligheidsregio is voor de belangrijkste onderwerpen op de korte en de langere termijn een nadere uitwerking opgenomen.
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, rechtspositie vrijwilligers en nieuw dekkingsplan
Vanaf 1januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) van kracht. Voor de veiligheidsregio’s geldt vooralsnog dat zij van deze wet zijn uitgesloten omdat in Europese wet- en regelgeving wordt geëist dat er voldoende onderscheid bestaat tussen vrijwilligers en beroepsmedewerkers. Dit kan forse personele, organisatorische en financiële consequenties hebben voor de inrichting van de dekking binnen Zaanstreek-Waterland. Het huidige dekkingsplan is geactualiseerd, op basis van dezelfde uitgangspunten die gehanteerd zijn voor het dekkingsplan 2018-2022 (= een technische exercitie). Anderzijds vindt een uitgebreide (her)oriëntatie op de brandweerzorg plaats (o.a. op basis van de WNRA). Naar verwachting wordt deze eind 2022 opgeleverd.
Informatievoorziening
De ontwikkeling van informatiegestuurd werken vraagt steeds meer aandacht. Zowel bij repressief optreden als bij crises en rampen dient de organisatie beter ondersteund te worden bij het nemen van beslissingen door het combineren van databestanden, data-analyse, bewerking en versneld presenteren van actuele informatie. Een goede informatiepositie is essentieel voor het efficiënt en effectief uitvoeren van onze taken op het gebied van de brandweerzorg en risico -en crisisbeheersing. Om de verdere ontwikkeling op gebied van het informatiegestuurd werken te ondersteunen met de inzet van data analisten en softwaretools is een extra structureel budget noodzakelijk van €100.000,-.
Naast kansen leidt deze digitale transformatie echter ook tot bedreigingen voor onze continuïteit en een goede informatievoorziening. Het waarborgen van informatieveiligheid vragat investeringen, o.a. het vergroten van de personele capaciteit op gebied van informatieveiligheid, aanschaf van specifieke software en het inhuren van deskundigheid. De prognose van de structurele meerkosten komt uit op €260.000 per jaar bestaan uit 2fte aan capaciteit en ca. €60.000 voor externe dienstverlening bestaande uit 24/7 monitoring en bewaking van onze systemen voor cyberaanvallen.
Samen werken bi] VrZW (hybride werken)
Het hoofdkantoor aan het Prins Bernhardplein 112 is in 2006 gebouwd en destijds voorzien van een traditionele inrichting met kleine werkkamers die grotendeels langs lange gangen gesitueerd zijn.
Deze kantoorinrichting voldoet niet meer aan de maatstaven van deze tijd. In het eerste halfjaar van 2022 werkt VrZW een opzet voor een moderner kantoorconcept uit dat invulling geeft aan de bovengenoemde noodzaak. In deze begroting zijn voor de aanpassingen nog geen investeringsbedragen opgenomen. Op basis van de uitwerking en een verbouwingsplan zal het Algemeen Bestuur hierover eind 2022 separaat worden geïnformeerd en de besluitvorming voorgelegd krijgen.
Risicoprofiel
Financiële positie
Jaarrekening 2021
De jaarrekening 2021 laat een positief resultaat zien van € €620.000. Er wordt voorgesteld het resultaat als volgt te bestemmen:
- Verhogen bestemmingsreserve €85.000, het betreft om kosten van de extern belegde oefeningen die in 2022 alsnog plaats zullen vinden.
- Vorming bestemmingsreserve € 535.000 voor hybride werken
Begroting 2023
De begroting bedraagt afgerond 35 miljoen. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk in de Brede doeluitkering Rampen (BDUR) en de bijdragen van de gemeenten. De belangrijkste wijzigingen uit de begroting zijn als volgt:
- Omgevingswet in relatie tot bezuinigingstaakstelling 2020-2027: deze bezuiniging van €74.000 wordt niet gerealiseerd. Op basis van de huidige inzichten lijkt de invoering van de Omgevingswet zelfs te gaan leiden tot een verzwaring van de taken. In 2022 wordt door VrZW in afstemming met de gemeenten een visiedocument opgesteld om de opgave voor VrZW nader te duiden en te kwantificeren.
- Hybride werken: in het eerste half jaar van 2022 wordt een opzet uitgewerkt, eind 2022 zal een voorstel ter besluitvorming voorliggen. In de begroting zijn nog geen financiële consequenties opgenomen. De (eventuele) investeringen kunnen worden afgeschreven over de looptijd van het huurcontract en worden gedekt uit de begrotingsruimte, waardoor een verhoging van de gemeentelijke bijdragen niet noodzakelijk is.
- Duurzaamheid: er wordt o.a. geïnvesteerd in mobiliteit en de elektrificatie van het klein/middelgroot wagenpark (kapitaallasten oplopend tot 110.000 in 2026), energiebesparende maatregelen (55.000 per jaar) en algemene maatregelen (25.000 per jaar)
- Invoering wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA), rechtspositie vrijwilligers en nieuw dekkingsplan: de impact is nog onduidelijk en wordt meegenomen in het dekkingsplan.
- Informatievoorziening: Om de verdere ontwikkeling op gebied van het informatiegestuurd werken te ondersteunen met de inzet van data analisten en softwaretools is een extra structureel budget noodzakelijk van €100.000. In de Kaderbrief 2023 werd aanvankelijk een totaalbedrag van €200.000 aan meerkosten voor de BIO opgevoerd maar gezien het voortschrijdende inzicht is bij voorlopige vaststelling van de begroting het oorspronkelijke bedrag met €60.000 verhoogd.
- Versterken communicatie: voor een betere en bredere verbinding met de samenleving het een vergroting van het begrip van het vak is een extra structureel budget gevraagd van €100.000.
Zienswijze
Voor de begroting is een positieve zienswijze afgegeven door Gemeente Zaanstad met een uitzondering van de opgenomen beleidsintensiveringen voor communicatie. In de AB vergadering van 8 juli 2022 is de begroting ongewijzigd vastgesteld.
Risico's en beheersmaatregelen
Risico's
- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen, maar is wel financieel verantwoordelijk
Beheersmaatregelen
- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoog