Tekort aan personeel op alle fronten, maar vooral in de zorg
Zowel het Jeugdteam en de Sociale Wijkteams als de specialistische zorg aanbieders hebben moeite om voldoende geschikt personeel te vinden. Mede hierdoor zijn de wachtlijsten in de zorg moeilijk in te lopen. Maar ook in andere functies, bijvoorbeeld rondom sport, is het moeilijk om vacatures te vervullen. |
---|
Beheersmaatregel:
Dit vraagstuk speelt voor veel sectoren en in het hele land en is niet eenvoudig op te lossen. Lokale teams en zorgaanbieders gaan met elkaar in gesprek over hoe zij personeel zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten en gebruik kunnen maken van zij-instromers en herintreders. Daarbij kijken we opnieuw naar de invulling van de Norm verantwoorde werktoedeling, waardoor genoemde groepen onder verantwoordelijkheid van BIG- of SKJ-geregistreerde professionals kunnen werken. Ook zal de vraag komen waar de prioriteiten liggen en wat eventueel uitgesteld kan worden. |
---|
Druk op SWT’s
Bij de grote opgaven waar Zaanstad voor staat, spelen de Sociale Wijkteams een cruciale rol. Dit leidt tot extra druk bij de teams. De groei van de stad zal het beroep op ondersteuning, zorg en voorzieningen tevens doen toenemen. Het is noodzakelijk om te komen tot keuzes en prioritering. |
---|
Beheersmaatregel:
We maken een impactanalyse samen met de hoofdaanbieders van de SWT’s. Ook betrekken we de SWT’s bij de ontwikkeling van het stedelijk Jeugdteam. |
---|
Weinig hulp uit eigen netwerk voor mensen met een hulpvraag
Het risico bestaat dat minder ondersteuning mogelijk is vanuit het eigen netwerk of vanuit vrijwillige inzet, waardoor meer professionele inzet noodzakelijk is. |
---|
Beheersmaatregel:
We willen zo goed mogelijk in gesprek zijn met vrijwilligers(organisaties), wijk/buurtorganisaties en mantelzorgers om te zien wat zij wel en niet kunnen bieden en of en hoe zij daarin ondersteuning willen. |
---|
Geen duidelijkheid door het Rijk bij Wmo
Het risico is dat het Rijk gemeenten onvoldoende compenseert voor de gevolgen van het abonnementstarief en de demografische ontwikkelingen. Met daarbij de impact van het langer zelfstandig wonen op de Wmo. De eerder aangekondigde wetswijziging Wmo 2015 in verband met resultaatgericht beschikken laat op zich wachten. |
---|
Beheersmaatregel:
We volgen de landelijke ontwikkelingen via de VNG en andere landelijke organisaties op de voet, zodat we hier snel op kunnen anticiperen en goede voorbeelden van elders kunnen benutten. We treffen maatregelen om bij te sturen op de gevolgen van het abonnementstarief als onderdeel van een bredere set van maatregelen binnen de taakstelling. We monitoren of we de verwachte besparingen kunnen realiseren. Binnen de beschikbare middelen kijken we scherp naar prioriteiten. |
---|