Risicoprofiel
Om de risico's van de gemeente Zaanstad in kaart te brengen, is per risico een risicoprofiel opgesteld. Met behulp van een Monte Carlo analyse wordt het optreden van verschillende risico’s gesimuleerd. De Monte Carlo analyse is een simulatietechniek waarbij door vele herhalingen (100.000), elke keer met een andere startwaarde, een verdelingsfunctie wordt verkregen. Met deze simulatie maken we een analyse van het benodigde vermogen om tegenvallers op te vangen, zonder dat hiermee de continuïteit van de organisatie in gevaar komt (ook wel weerstandsvermogen genoemd).
De simulatie geeft het onderstaande resultaat, waaruit blijkt dat bij een zekerheidspercentage van 90% alle risico's kunnen worden afgedekt met een weerstandscapaciteit van € 11,9 miljoen. Dat is een daling ten opzichte van de laatste berekening bij het opstellen van de begroting 2022. Dit komt met name omdat het risico rond corona lager is ingeschat, enkele risico’s rond onderwijshuisvesting zich niet meer voordoen en de risico’s met betrekking tot jeugd en WMO zijn herzien.
Percentage | Begroting 2021 | Rekening 2020 | Begroting 2022 | Rekening 2021 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|---|---|
85% | 15,0 | 13,1 | 12,0 | 11,2 | 10,8 |
90% | 16,1 | 14,0 | 12,8 | 12,3 | 11,9 |
95% | 17,7 | 15,3 | 14,1 | 13,7 | 13,5 |
Tabel: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages (bedragen x € 1 mln.)
Bij een weerstandsratio van 1,4 kan berekend worden dat een benodigde weerstandscapaciteit van € 16,7 miljoen (11,9 x 1,4) minimaal noodzakelijk is.
Hiervan wordt € 0,1 miljoen opgevangen door de structureel in de begroting opgenomen post onvoorzien. De overige € 16,6 miljoen moet worden opgevangen door de algemene reserves.
Stand algemene reserve
De stand van de algemene reserves bedraagt € 19,7 miljoen. De algemene reserves zijn dus hoger dan de minimaal vereiste € 16,6 miljoen. Het weerstandsratio komt uit op 1,65. Dit is binnen de gewenste bandbreedte van 1,4 en 1,8. Er hoeft dus geen extra storting of onttrekking aan de algemene reserves plaats te vinden.
Risico’s grondzaken
De grondexploitatie wordt beschouwd als een ‘gesloten systeem’. Hiermee wordt bedoeld dat voor en nadelen bonnen de grondexploitaties worden opgevangen. Dit houdt in dat voordelen uit grondexploitaties worden toegevoegd aan de algemene reserve grondzaken (ARG) en nadelen worden onttrokken.
In onderstaand overzicht wordt de hoogte van de ARG weergegeven in relatie tot de risicosimulatie voor deze specifieke reserve. Hiervoor geldt dat de reserve wordt opgehoogd indien de stand van de reserve lager is dan 75% van het benodigd bedrag en wordt afgeroomd indien de stand hoger dan 125% is. Uit de risicosimulatie volgt een benodigde reserve van € 6,7 miljoen. Het beginsaldo van de ARG is € 8,2 mln. Bij de jaarrekening 2021 is besloten de ARG af te romen met een bedrag van € 0,5 mln., waardoor de reserve uitkomt op € 7,7 mln. Volgens de actuele ramingen uit het MPG 22.2 is het de verwachting dat de (verlies)voorziening met € 4,1 mln. moet worden opgehoogd. Dit gebeurt vanuit de ARG, waardoor de ARG uitkomt op € 3,6 mln. en hiermee onder de minimale stand zakt. Voor 2023 is een eenmalige toevoeging aan de ARG begroot van € 1,0 mln. Deze benodigde toevoeging is de compensatie van het te nemen verlies als gevolg van de per 2023 hogere interne uurtarieven. Ook hier geldt dat bij het opmaken van de jaarstukken 2022 opnieuw een beoordeling plaatsvindt waarbij dan bepaald wordt of er een eventuele afroming naar, of onttrekking uit de algemene reserve benodigd is.
Jaarrekening 2021 | benodigd op basis van simulatie | minimale stand (75%) | Maximale stand (125%) | |
---|---|---|---|---|
ARG | 8,2 | 6,8 | 5,1 | 8,5 |
Tabel: Benodigde weerstandscapaciteit ARG (bedragen x € 1 mln.)
* bij de jaarrekening 2021 is besloten de ARG af te romen met een bedrag van € 0,5 mln., waardoor de reserve uitkomt op € 7,7 mln.
Overzicht belangrijkste risico’s
Nr | Risicogebeurtenis | Risico oorzaak | Risicogevolg | Beheersmaatregel | Invloed (%) | pro gram ma |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Algemeen afzet risico bij het voeren van grondexploitaties | Extern - Slechte marktomstandigheden | geld - Uitgifte van kavels vertraagt door het doorschuiven van deel projecten in de tijd. | 0 | 17,77% | 2 |
2 | De gemeente Zaanstad moet op grond van de Jeugdwet voorzieningen verstrekken ondanks dat hiervoor onvoldoende budget beschikbaar is (open einde regeling). | Extern - Bij de decentralisatie van de jeugdzorg is door het Rijk een budget aan Zaanstad toegekend. De AEF rapportage over de financiële tekorten in de jeugdzorg geeft aan dat in Nederland 1,3 tot 1,6 miljard euro tekort wordt uitgegeven. Gemeenten hebben vanaf 2022 extra middelen voor Jeugdhulp gekregen na een uitspraak van de Commissie van Wijzen. Deze uitspraak is ook het uitgangspunt voor het opstellen van een hervormingsagenda Jeugd waarin ook alle besparingsmaatregelen jeugd verder uitgewerkt zijn. De hervormingsagenda moet leiden tot het verbeteren van de hulpverlening en een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdstelsel. Zaanstad heeft in 2022 € 14,06 mln. compensatie ontvangen. In de begroting 2022 is vanaf 2022 rekening gehouden met het realiseren van 100% van het bedrag conform de uitspraak van de Commissie van Wijzen. Dat betekent voor Zaanstad 4,0 mln. in 2022 oplopend naar 10,9 mln. vanaf 2027. Voor het realiseren van deze maatregelen is structureel 2,53 mln. opgenomen. Het is onzeker of deze leiden tot het volledig realiseren van de besparingen, ook vanwege het feit dat gemeenten voor een deel afhankelijk zijn van het Rijk en (andere) partijen. De kostenontwikkeling ligt de afgelopen jaren gemiddeld rond de 10%, hiervoor worden gemeenten nog onvoldoende gecompenseerd. | geld - Er ontstaan budgetoverschrijdingen. | In voorbereiding - De oplossing voor de lange termijn is dus niet alleen een kwestie van geld, er zijn andere maatregelen nodig. Om die reden wordt er gewerkt aan:- een hervormingsagenda bestaande uit een combinatie van een set van maatregelen en een financieel kader waarmee een structureel houdbaarder jeugdstelsel wordt gerealiseerd. - het wijzigen van de Jeugdwet, dit zodat de gemeenten meer bevoegdheden krijgen. De financiele taakstelling in de hervormingsagenda moet voldoende onderbouwd zijn en aantoonbaar op basis van monitorafspraken tot daadwerkelijke kostenbesparingen leiden,, Actief - ij de begroting wordt door de gemeente realistisch begroot en extra middelen toegevoegd voor autonome groei en prijsstijgingen. Voor 2022 en 2023 is in de begroting rekening gehouden met een volumegroei van 5%. Om budgetoverschrijdingen te voorkomen, zijn door de gemeente diverse beheersingsmaatregelen getroffen, die zich richten op een verminderde inzet van duurdere, specialistische jeugdhulp en verbeteren van het jeugdstelsel. De Zaanse inzet van de AEF middelen (structureel 2,53 mln.) vindt plaats langs vier sporen: versterken van de voorkant, inzet op doorstroom en uitstroom, sturen op andere wetgeving en gericht op het stelsel van specialistische jeugdhulp. | 14,32% | 4 |
3 | Heroverweging kaders projectopdracht In't Veld noodzakelijk als gevolg van vastgestelde cultuurhistorische waarde. | Extern - Wijziging landelijke wetgeving maakt cultuurhistorie onderdeel van vergunningswetgeving. | geld - vertraging en extra kosten agv extra noodzakelijk onderzoek, noodzaak extra ontwerp met behoud waarde en financiele doorrekening, hogere gebouwkosten bij behoud cultuurhistorische waarde | Actief - Inhuren gespecialiseerd bureau voor uitwerking projectplan met behoud cultuurhistorische waarde (mevrouw Meijer)., Actief - nauwe samenwerking tussen afdeling onderwijs en afdeling erfgoed, gezamenlijke afweging in prioriteiten | 8,44% | 1 |
4 | Het later sluiten van overeenkomsten met ontwikkelaars en vertraging in het vaststellen van bestemmingsplannen en verlenen van vergunningen. | Juridisch / Wettelijk - Onzekerheid m.b.t. stikstof, corana, druk op elektriciteitsvoorzieningen en algemene ecomische ontwikkelingen. | geld - Kostenstijging door hogere doorlopende plankosten als gevolg van vertraging. | Actief - Volgen van landelijke ontwikkelingen. | 6,47% | 2 |
5 | De uitstroom van uitkeringsgerechtigden uit de uitkering is relatief laag ten opzichte van de landelijke uitstroom. | Extern - Uitkeringsgerechtigden - die het meest kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt - blijken minder succesvol in het zelfstandig of begeleid uitstromen naar werk. | geld - Als de ontwikkeling van het uitkeringenbestand ongunstiger is dan de gemiddelde landelijke ontwikkeling, is het aandeel van Zaanstad in het macrobudget voor de uitkeringslasten niet toereikend. | Actief - Negatief - De vangnetvoorziening is niet beschikbaar doordat de afgelopen twee jaar grote voordelen op de buig zijn gerealiseerd., Actief - Actief - Continuering van de aanpak Werk of meedoen, aanpak die zicht richt op doelmatige en rechtmatige uitkeringsverstrekking. Hierdoor is het uitkeringenbudget beschikbaar voor de mensen voor wie de stap naar werk (nog) niet haalbaar is.Door krappe arbeidsmarkt is sprake van lage instroom en kan meer aandacht worden besteed aan mensen die juist meer aandacht nodig hebben. | 5,64% | 5 |
6 | Het risico op schade door een cyberaanval neemt sterk toe. Jaarlijks brengt het Nationaal Cyber Security Centrum een ‘Cyber Security Beeld Nederland’ uit, voor overheden is de laatste jaren een trend zichtbaar: het risico op verstoring van de ICT door ‘cybervandalen en scriptkiddies’ was al hoog en neemt toe, het risico van verstoring van de ICT door beroepscriminelen is ongewijzigd hoog. Een grote verstoring van de ICT door een cyberaanval is van een andere aard dan het risico op een reguliere ICT storing. Bij een reguliere ICT storing kan een systeem veelal op korte termijn worden hersteld. Een cyberaanval kan tot gevolg hebben dat data wordt gegijzeld (ransomeware), dat de data wordt gewijzigd of vernietigd, dat (privacygevoelige) data wordt gestolen en dat met publicatie wordt gedreigd. Een cyberaanval van enige omvang brengt direct forse schade met zich mee. Denk daarbij aan (1) opzetten van een tijdelijke crisisorganisatie waarin de crisis en de in-/externe communicatie worden aangestuurd, (2) het betalen van eventueel losgeld, (3) langdurige herstelacties waarvoor extern moet worden ingehuurd, (4) treffen van voorzieningen om bedrijfsprocessen te kunnen voorzetten zonder de eigen ICT systemen, (5) na herstel van de eigen ICT systemen moet alle informatie uit de tijdelijke processen en systemen met terugwerkende kracht worden ingevoerd in de herstelde systemen, (6) actieve nacontroles en herstellen van bevindingen, (7) evalueren en treffen van maatregelen om herhaling te voorkomen. Afhankelijk van de omvang van de cyberaanval zijn schadebetalingen van meerdere miljoenen denkbaar. Het bedrag van 10 miljoen is gebaseerd op gepubliceerde schattingen van de kosten die bij Amerikaanse steden bij dit soort incidenten zijn gemaakt. | Technisch - Afhankelijk van aard en omvang | geld - | Actief - Continue aandacht voor inventarisatie van risico's die verwerkt worden in verbeterplannen en bedrijfsprocessen | 3,52% | 7 |
7 | Rechter stelt aannemer in het gelijk in rechtszaak omtrent meerwerkkosten constructieaanpassingen. | Juridisch / Wettelijk - Juridische procedure bij Overtuinen tussen het schoolbestuur Zaan Primair als bouwheer en de gecontracteerde aannemer. | geld - Zaan Primair legt op basis van investeringsverbod en op basis van verordening deze (constructiefout) kosten als claim bij de gemeente neer. | Actief - Met de betrokken partijen wordt besproken wat de mogelijkheden zijn en daarnaar gehandeld. | 0,0344 | 1 |
8 | De door de gemeente Zaanstad ingediende aanvraag in het kader van de Regeling Specifieke Uitkering Sport wordt niet 100% maar naar rato van de ingediende aanvragen toegekend. | Juridisch / Wettelijk - Het door de Rijksoverheid beschikbaar gestelde bedrag voor het toekennen van aanvragen in het kader van de Regeling Specifieke Uitkering Sport is niet toereikend. | geld - De SPUK uitkering is lager dan de (niet-verrekenbare) BTW, die de gemeente en het Sportbedrijf hebben, waardoor de gemeente en het Sportbedrijf meer lasten voor eigen rekening moeten nemen dan waarop begrotingstechnisch is gerekend. Dit betekent een nadeliger resultaat. | 0 | 2,95% | 1 |
9 | Te weinig beschikbare parkeerplaatsen voor parkeervergunningen Gouwpark. | Extern - Er zijn teveel parkeerplaatsen verkocht aan bewoners. | geld - Tekort aan ruimte om (openbare) parkeerplaatsen te realiseren waardoor mogelijk aanvullende kosten moeten worden gemaakt. | Actief - overleg met ontwikkelaar over mogelijke oplossingen, juridische actie jegens ontwikkelaar in verband met kosten. | 2,89% | 2 |
10 | Door de invulling van de regionale huisvestingsopgave zal Gemeente Zaanstad te maken krijgen met een toename van ca. 300 asielstatushouders en bijbehorende kosten. | Extern - Externe druk vanuit het rijk om mee te werken aan de regionale huisvestingsopgave en inburgering | geld - De regionale huisvestingsopgave betekent meer asielstatushouders. Deze extra inburgeraars vallen buiten de taakstelling van het rijk en worden dus (vooralsnog) niet vergoed in de SPUK en uitvoeringskosten. Daarmee is er een kans dat de gemeente aanzienlijk meer kosten moet maken. | In voorbereiding - landelijk overleg rijk over eventuele komst van deze groep en vergoeding vanuit het rijk. | 2,83% | 5 |
11 | Hoornseveld: Liander geeft aan dat ze ivm overbelasting netwerk pas Q1 2024 stroom kunnen leveren aan sportpark Hoornseveld. | Extern - ivm overbelasting van het netwerk heeft Liander aangegeven dat ze niet eerder dan Q1 2024 het sportpark Hoornseveld kunnen aansluiten aan het stroomnetwerk. | geld - Als het project volgens de planning al in Q3 2024 gefinaliseerd is zal de gemeente een aggregaat van 5k per week moeten inzetten (3 tot 6 maanden voor 5000 per week). | 0 | 2,20% | 2 |
12 | Inverdan Knoop Centrum: mislukte aanbesteding; geen inschrijvingen tender Figaro. | Omgeving - Benodigde grondwaarde niet haalbaar vanwege locatie en programmering. | geld - Extra plankosten omwille van vertraging en nieuwe aanbesteding. Tevens kan bouw Noordschebos niet starten. | Actief - Alternatief programma onderzoeken. | 1,97% | 4 |
13 | Bij het slopen of renoveren van onderwijsgebouwen blijkt dat er meer asbesthoudende onderdelen moeten worden verwijderd dan voorzien. | Technisch - In 56 schoolgebouwen van voor 1993 is asbest verwerkt. In voorkomende gevallen kan bij schade aan het schoolgebouw of bij renovatie asbest verwijderd moeten worden, hetgeen leidt tot extra kosten zonder dat de functionaliteit van het gebouw verbetert. | geld - De sloop -of renovatiekosten stijgen met een autonoom bedrag. Dit heeft tot gevolg dat de asbestverwijderingskosten aditioneel moeten worden opgevoerd, welke kosten niet waren voorzien.; tijd - | In voorbereiding - Asbest inventarisatie A (bureau onderzoek) en B (optisch) uitvoeren. | 1,92% | 2 |
14 | Vanwege een fiscale procedure bezwaar / beroep bestaat er kans dat er gemeentelijke belastingen terug moet worden betaald. Het risico op terugbetaling, | Bewaar op een legesaanslag | geld - Als de gemeente de beroepsprocedure verlisst, moet er leges terugbetaald worden | 0 | 1,82% | 6 |
15 | Gevormde voorziening tbv warmtenet blijkt niet voldoende te zijn. | Milieu en natuur - Te weinig gebruik van het warmtenetwerk. | geld - Voorziening moet aangevuld worden. | Actief - Sturen op iedere uitbreiding ligt voor in de AVA ter besluitvorming waar wethouder financiën in deelneemt.Gunstige transitie in de markt naar aardgasvrij. | 1,73% | 1 |
16 | Bij de gemeente wordt door omwonenden verzocht om handhaving van de verlopen vergunningen voor tijdelijke huisvesting. | Bedrijfsproces - Gedoogbeschikkingen of vergunningen voor tijdelijke huisvesting zijn verlopen. | geld - Er moet op korte termijn alternatieve tijdelijke huisvesting gevonden worden en dit moet ook gerealiseerd worden. | 0 | 1,48% | 5 |
17 | De toplaag op de huidige locatie van hockeyvereniging de Kraaien moet vervangen worden. | Proces - Vergunning voor de aanleg van de velden is verleend. Bewoners hebben bezwaar ingediend tegen de vergunning. | geld - Met het oog op de komende verhuizing is besloten om toplaag niet meer te vervangen. Indien de KNHB het veld niet goedkeurt, zal de toplaag alsnog vervangen moeten worden. De kosten hiervan zijn voor rekening van de gemeente. | Actief - Er wordt onderzocht of het mogelijk is om een nieuwe toplaag op de huidige locatie mee te verhuizen naar de nieuwe locatie. | 1,41% | 1 |
Totale invloed | 80,80% |