Product 5.2 Sterk vestigingsklimaat
De economie van Zaanstad heeft zich in de afgelopen jaren gunstig ontwikkeld. Maar de Zaanse economische structuur is nog onverminderd eenzijdig en weinig kennisintensief. Bovendien biedt Zaanstad relatief weinig banen en dit maakt ons kwetsbaar. Zaanstad staat voor de vraag hoe zij de stap kan maken naar een economie die toekomstbestendig is: robuust, duurzaam, meer kennisintensief en inclusief. We zorgen voor voldoende ruimte in Zaanstad voor onze Zaanse bedrijven en nieuwe bedrijvigheid. We zetten in op nauwe samenwerking met de Zaanse industrie, verwelkomen sociale en duurzame bedrijven en leggen de rode loper uit voor bedrijven die innoveren. De gemeente gaat participeren in de ROM InWest. Bij Zaanstad met haar industriële traditie past goed onderwijs voor beroepen in de techniek en bouw. Wij gaan in gesprek met het hoger onderwijs over samenwerking met een HBO/WO-opleiding op het gebied van duurzaamheid, techniek en de food-industrie. De nieuwe Techniekcampus levert goed opgeleide vakmensen aan Zaanse bedrijven. De gemeente heeft oog voor lokale ondernemers. We geven ondernemers de ruimte om een economisch gezond bedrijf te runnen. Daarbij zijn we niet alleen zorgvuldig en transparant in onze communicatie naar ondernemers, maar ook in ons beleid dat ondernemers raakt. We brengen ondernemers bij elkaar en stimuleren de bundeling van krachten, bijvoorbeeld in een ‘economische raad’. We actualiseren de Detailhandelsvisie en versterken de lokale en kleinschalige detailhandel. We voeren het bestaande beleid op leegstand uit en gaan actief de leegstand in het centrum tegen. Het gebiedsprogramma NZKG draagt bij aan een sterk vestigingsklimaat door in te zetten op versterking en intensivering van bestaande terreinen en het realiseren van nieuwe vestigingsmilieus in transformatiegebieden. Gezien de zes strategische opgaven in de Omgevingsvisie heeft dit programma een sterk regionaal karakter. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Begroting 2023 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aandeel banen/ toekomstbestendige/ kennisintensieve economie in totale werkgelegenheid | 7,86 | 8,03 | 8,02 | 8,08 | 8,25 | 9,00 | Vestigingenregister Zaanstad |
Woon/werkbalans, het aantal banen per 1.000 inwoners van 15 tot 75 jaar | 470 | 500 | 500 | 500 | 510 | 530 | CBS |
Waarderingscijfer ondernemersklimaat | nb | 6,1 | nb | 5,9 | 6,1 | 6,3 | MKB Nederland, onderzoek MKB vriendelijkste gemeente |
Gemiddelde besteding per Nederlandse bezoekers vanaf 18 jaar (euro) | 44,40 | 48,70 | 41,60 | 52,10 | 52,00 | 52,00 | NBTC |
Toelichting
- Aandeel banen/ toekomstbestendige/ kennisintensieve economie in totale werkgelegenheid : aandeel kennisintensief volgt uit de concept economische visie. Geconstateerd wordt dat productiestructuur Zaanstad wat eenzijdig is, minder kennisintensief en daardoor minder wendbaar. Ambitie is een meer kennisgedreven economie te krijgen die toekomstbestendig is. Daarom aandeel kennisintensieve werkgelegenheid in totale werkgelegenheid.
- Woon/werkbalans : Zaanstad wil woon werkstad blijven. Daarom zetten wij in om verhouding tussen wonen en werken minimaal gelijk te laten blijven. Momenteel is de verhouding 500 banen per 1.000 inwoners van 15 tot 75 jaar. Streefwaarde is dit te verhogen naar 530 banen. Hiermee komt Zaanstad wat dichter bij de verhouding die gebruikelijk is bij de grote steden. Voor het realiseren van de streefwaarde wordt ingezet op het creëren van de juiste randvoorwaarden. De gemeente realiseert zelf geen banen.
- Waarderingscijfer ondernemersklimaat : waarderingscijfer is gekoppeld aan doel zoals opgenomen in concept economische visie: sterk ondernemersklimaat voor breed MKB. Het betreft een 2 jaarlijkse meting.
- Bestedingen bezoekers : Het vasthouden van het niveau van €52, dat vlak bij het gemiddelde van de grote steden ligt is, historisch gezien ambitieus. In voorgaande jaren bleef Zaanstad sterk achter bij dit gemiddelde. Ambitie is dat Zaanstad gemiddelde grote gemeenten blijft benaderen. Omdat de toekomstige ontwikkeling van de bestedingen, gezien de vele onzekerheden, moeilijk te voorspellen is, is gekozen voor niveau van €52.
Speerpunten 2023
Sterk ondernemersklimaat voor het brede MKB en speerpuntsectoren
Wij zijn trots op onze ondernemers en vinden hun tevredenheid over onze dienstverlening belangrijk. We stellen daarom een doorlopend onderzoek hierover op en implementeren verbetervoorstellen. Dit voor een versterking van onze dienstverlening aan ondernemers en bedrijven. Hiernaast stellen we het MKB en Startersbeleid op en gaan we het startersloket doorontwikkelen.
Aantrekkelijke woon-, werk- en (be-)leefstad met een eigen identiteit
We starten met de ontwikkeling van een nieuwe detailhandelsvisie en gaan hierover in gesprek met de winkeliersverenigingen, Bedrijf Investering Zone (BIZ) Stadhart en andere belanghebbenden. Ook gaan we de herverkiezing van de BIZ Stadshart begeleiden. We voeren de acties uit die voortkomen uit het Vastgoedtafel overleg Stadshart, bijvoorbeeld bij het ondersteunen van eigenaren om leegstand terug te dringen en waardevolle nieuwe ondernemers of instellingen toe te voegen. Daarnaast zetten we in op de uitvoering en doorontwikkeling van het programmaplan Zaanse Schans en het aansluiten en promoten van toeristische gebieden.
Gezonde, productieve wijken waar ruimte is om te wonen en te werken
We gaan samen met de bedrijventerreinverenigingen in Zaanstad aan de slag met uitvoering van de bedrijventerreinstrategie. We begeleiden o.a. de totstandkoming van een BIZ Molletjesveer-Noorderveld en gaan aan de slag met het ontwikkelen van gebiedsprofielen voor de bedrijventerreinen. We stellen een strategie op voor het mengen van wonen en werken. Het Noordzeekanaalgebied kent een omvangrijke opgave waarbij zowel het Novex-traject met het Rijk als de samenwerking met Amsterdam in 2023 resultaat gaan opleveren. Voor de Achtersluispolder en Zuiderhout presenteren we in 2023 de uitkomsten van de haalbaarheidsstudies naar de verdere ontwikkeling. Het steeds schaarser worden van de grond op HoogTij dwingt ons tot het opstellen van een nieuwe uitgiftestrategie.
Inclusieve arbeidsmarkt in balans
We verkennen de ontwikkeling van een campus met de nadruk op skills die nodig zijn voor de energie- en waterstoftransitie. We onderzoeken hoe we het initiatief 't Lokaal verder kunnen ondersteunen en hoe we dit ook op andere bedrijventerreinen succesvol kunnen opzetten. Ook versterken we de Techlands samenwerking in de regio. We gaan samen met de partners in de stad een integrale onderwijs-arbeidsmarkt visie opstellen. De visie moet inzichtelijk maken wat de benodigde middelen zijn voor de uitvoering van de visie.
Toekomstbestendige, duurzame en kennisintensieve economie
De monitor Circulaire Economie werken we uit naar concrete acties die bijdragen aan een duurzame stad. Hiernaast onderzoeken we samen met het foodcluster de economische kansen die de eiwittransitie en de transitie naar een circulaire/biobased economy in bredere zin biedt voor Zaanstad. We zullen in 2023 participeren in ROM InWest. Rom InWest ondersteunt het innovatieve en sterke MKB, maar stimuleert ook versnelling van de energietransitie en de transitie naar een circulaire economie. We verdiepen de samenwerking met vereniging Zaanstad-Maakstad.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Beïnvloedbaar zijn de kosten voor bedrijfsbegeleiding (€ 0,6 mln), economisch beleid (€ 0,3 mln) en de kosten verbonden aan toerisme (€ 0,3 mln).
Beperkt beïnvloedbaar
Beperkt beïnvloedbaar zijn de kosten voor markten (€ 0,1 mln) en de kosten voor kermissen (€ 0,1 mln).
Niet beïnvloedbaar
Niet beïnvloedbaar zijn de kosten voor ROM MRA (€ 0,5 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor personeel (€ 0,1 mln), subsidies en contributies (€ 0,5 mln) en kosten voor economisch onderzoek (€ 0,1 mln).