(bedragen x € 1.000) | |||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
Rekenkamer | |||||
Wij verhogen het budget van de Rekenkamer op basis van de begroting 2022 van de Rekenkamer (€ 0,02 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
---|---|---|---|---|---|
07 | Bestuur en financiën | 24 | 24 | 24 | 24 |
Subtotaal journaal | 24 | 24 | 24 | 24 | |
Prijs-, loon- en subsidieindexatie | |||||
De salarissen worden netto met € 3,24 mln. geïndexeerd. Daarnaast worden de subsidies met netto € 5,77 mln. en de materiële kosten met netto € 0,38 mln. geïndexeerd. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 9.385 | 9.341 | 9.325 | 9.331 |
Subtotaal journaal | 9.385 | 9.341 | 9.325 | 9.331 | |
Bijstelling begroting Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zaanstreek-Waterland | |||||
Aan de hand van de door het Algemeen bestuur goedgekeurde kadernota 2023 wordt het budget van de GGD verhoogd. Deze verhoging betreft volksgezondheid en jeugdgezondheid. Naast de toename in de bijdrage als gevolg van het rijksvaccinatieprogramma en de toename van het aantal geboortes betreft dit een correctie voor de index die hoger is dan de standaardindexatie van de gemeentebegroting. Het gaat om een stijging in de bijdrage van in totaal € 0,36 mln. Het Algemeen bestuur van de GGD heeft in december 2021 bij het vaststellen van de tarieven 2022 ook besloten om de overhead op contracttaken te verhogen van 19,5% naar 21,5%. Dit heeft een onontkoombaar effect van € 0,09 mln. vanaf 2022.Hiernaast hebben we een meevaller bij doorschuif BTW van de GGD € 0,13 mln.Per saldo is de mutatie € 0,32 mln. nadelig. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 162 | 162 | 162 | 162 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 153 | 153 | 153 | 153 |
Subtotaal journaal | 315 | 315 | 315 | 315 | |
Aanvulling indexatie salarisbegroting | |||||
Voor 2023 en verder is een te lage loonindexatie toegepast door nagekomen mutaties op de salarisbegroting. Door middel van deze begrotingswijziging wordt deze indexatie alsnog toegepast (€ 0,05 mln.). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 1 | 1 | 1 | 1 |
98 | Kostenverdeling | 45 | 43 | 40 | 40 |
Subtotaal journaal | 46 | 44 | 42 | 42 | |
Omgevingsdienst NZKG | |||||
De Omgevingsdienst maakt extra kosten die onvermijdelijk gepaard gaan met de invoering van de Omgevingswet, de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB) en de verschuiving van de provinciale bodemtaken naar gemeenten (€ 0,03 mln) in 2023 en 2024. Door de Omgevingswet moet het vergunningenbestand omgezet worden naar een registratie van milieubelastende activiteiten (€ 0,14 mln) in 2023 en 2024. Daarnaast zijn er autonome ontwikkelingen in relatie tot het Energiebesparingsakkoord (€ 0,03 mln), het gesloten bodem energiesysteem (€ 0,05 mln), data ontwikkeling (€ 0,01) en meerkosten op het gebied van WOB verzoeken (€ 0,04 mln). Tot slot is er een structurele correctie op volume en indexatie (€ 0,02 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 324 | 324 | 162 | 162 |
Subtotaal journaal | 324 | 324 | 162 | 162 | |
Toename aantal meldingen en adviezen Veilig thuis | |||||
Het aantal meldingen en adviezen Veilig thuis neemt sinds 2019 structureel toe. Door de stijging van het aantal meldingen en adviezen is de in 2019 vastgestelde formatie niet meer afdoende. Er is een structureel tekort op de formatie van uitvoerend Veilig Thuis medewerkers van ongeveer 30-40%.Alle gemeenten moeten hiervoor extra gemeentelijke middelen beschikbaar stellen. Daarnaast heeft het Algemeen Bestuur van de GGD de overheadtarieven van Veilig thuis gelijk getrokken met het overheadpercentage voor de overige contracttaken van de GGD naar 21,5% (was 12%). Vanaf 2023 leidt dit tot een toename van de uitgaven van € 0,4 mln. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 406 | 406 | 406 | 406 |
Subtotaal journaal | 406 | 406 | 406 | 406 | |
Onafhankelijke clientenondersteuning | |||||
De vraag van inwoners om onafhankelijke cliëntondersteuning neemt structureel toe als gevolg van het steeds meer bekend worden van deze ondersteuning bij inwoners zelf en de wijkteams. Als gemeente hebben we een wettelijke taak om deze onafhankelijke cliëntondersteuning te bieden. In Zaanstad wordt cliëntondersteuning vanuit diverse organisaties ingezet, maar het beschikbare budget is ontoereikend om aan alle aanvragen om cliëntondersteuning te voldoen. Voor 2023 en verder is een bedrag van € 0,29 mln extra nodig. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 290 | 290 | 290 | 290 |
Subtotaal journaal | 290 | 290 | 290 | 290 | |
Tijdelijke onderwijshuisvesting P.A. van Meverstraat toenemende leerlingengroei – (actualisatie IHP PO) | |||||
De gemeente heeft vanuit de verordening de verplichting om ruimtetekort binnen het onderwijs, die langer duurt dan 4 jaar, te bekostigen. Voor aankomend schooljaar (2022) signaleren we bij de P.A. van Meverstraat een ruimtetekort van 211m2 b.v.o. en deze loopt op naar een ruimtetekort van 1022m2 b.v.o. in 2025. Het aantal leerlingen groeit in deze periode van 769 (2021) naar 965 (2025) leerlingen. Over vier jaar (2025) is de nieuwbouw van Zaans Hout gereed. Met de oplevering van Zaans Hout wordt de wettelijke zorgplicht ingevuld. De planning is op dit moment oplevering in eerste kwartaal 2025. Omdat het hier gaat over een periode van net niet langer dan vier jaar heeft de gemeente geen wettelijke zorgplicht om het ruimtetekort op te vangen. Door de sterke stijging van het aantal kinderen in deze wijk van Zaandam is het ruimtetekort van het scholencomplex aan de P.A. van Meverstraat wel nijpend aan het worden. Vlak voor de geplande oplevering van het nieuwe schoolgebouw Zaan Hout is er ruimtetekort op de P.A. van Meverstraat voor 156 leerlingen (925-769), dit zijn 6 schoollokalen, exclusief algemene ruimtes. De planning voor Zaans Hout kan geen enkele tegenslag gebruiken, terwijl de vergunning nog moet worden aangevraagd. De kans dat het project nog wel iets uitloopt is groot, daarmee is dus ook het risico op achteraf toch zorgplicht ook groot.Stichting Agora is het niet eens met de conclusie van de gemeente dat er op dit moment geen sprake is van zorglicht. Zij stellen dat op basis van de zeer slechte bouwkundige staat de semi-permanente units niet mogen worden meegerekend in de ruimte behoefte berekening. Wanneer deze lokalen niet worden meegerekend is er nu al zorgplicht. Daarnaast maken zij zich zorgen over de voortgang van IKC Zaans Hout en schatten het risico op uitloop.Een mogelijkheid is om als gemeente 8 lokalen als tijdelijke units aan te kopen. Deze units kunnen de aankomende 4 jaar ingezet worden voor het ruimtetekort aan de P.A. van Meverstraat. Na deze periode kunnen de units worden ingezet als tijdelijke huisvestingsoplossing tijdens nieuwbouw en renovatiewerkzaamheden elders binnen het onderwijs. Gezien het aantal projecten dat gepland staat kan deze tijdelijke aanvullende en flexibele capaciteit ingezet en benut worden. De verwachting is, dat deze units zeker 15 jaar bruikbaar zullen zijn. Daarmee anticiperen we de komende jaren op soortgelijke tijdelijke knelpunten. De investering wordt geraamd op € 0,95 mln. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 75 | 74 | 74 | 73 |
Subtotaal journaal | 75 | 74 | 74 | 73 | |
Haalbaarheidsonderzoeken Voortgezet onderwijshuisvesting | |||||
Om de financiële planning in lijn te brengen met de in het IHP VO met het schoolbestuur overeengekomen en vastgestelde afspraken dienen de haalbaarheidsonderzoeken( hbo) voor het Pascal College (eerder begroot in 2027) en het Zaanlands Lyceum ( eerder begroot in 2026) gestart te worden in 2023. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 50 | 50 | 0 | -50 |
Subtotaal journaal | 50 | 50 | 0 | -50 | |
Actualiseren kapitaallasten | |||||
Actualiseren kapitaallasten n.a.v. de meerjaren investeringsplanning. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 27 | 27 | 27 | 26 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -177 | -134 | -442 | -321 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -558 | -107 | 57 | 393 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 7 | 6 | 6 |
07 | Bestuur en financiën | -121 | -28 | 174 | -150 |
Subtotaal journaal | -828 | -236 | -178 | -45 | |
Wmo hogere prijsindexatie | |||||
De begroting 2022 is opgesteld met de indexatiecijfers uit het Centraal Economisch Plan van het CPB (maart 2021). De aantrekkende economie in 2021 en verwachtingen voor 2022 hebben geleid tot hogere indexatiecijfers in de Macro Economische Verkenning (september 2021). Daarnaast is er een motie in de Tweede Kamer aangenomen die heeft geleid tot een loonsverhoging voor het personeel in de Zvw en WLZ. Dit heeft geleid tot een verhoging van het voorlopige percentage Overheidsbijdrage in arbeidskostenontwikkeling (OVA) 2022 (peildatum september 2021) van 1,72% naar 3,87% en een verhoging van het voorlopige percentage Consumentenprijsindex 2022 van 1,64% naar 1,83%. Beide indices worden gebruikt voor de tarieven bij de Wmo-voorzieningen, vastgelegd in de contracten en aanbestedingsdocumenten. De hogere indices leiden tot € 1,1 miljoen hogere uitgaven. Het Rijk heeft in de decembercirculaire van het gemeentefonds een structurele tegemoetkoming hiervoor gegeven van € 0,36 miljoen. Zie ook raadsinformatiebrief 2021/28390. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.118 | 1.118 | 1.118 | 1.118 |
Subtotaal journaal | 1.118 | 1.118 | 1.118 | 1.118 | |
Jeugdzorg hogere prijsindexatie | |||||
De begroting 2022 is opgesteld met de indexatiecijfers uit het Centraal Economisch Plan van het CPB (maart 2021). De aantrekkende economie in 2021 en verwachtingen voor 2022 hebben geleid tot hogere indexatiecijfers in de Macro Economische Verkenning (september 2021).Daarnaast is er een motie in de Tweede Kamer aangenomen die heeft geleid tot een loonsverhoging voor het personeel in de Zvw en WLZ. Dit heeft geleid tot een verhoging van het voorlopige percentage Overheidsbijdrage in arbeidskostenontwikkeling (OVA) 2022 (peildatum september 2021) van 1,72% naar 3,87%. De OVA index wordt gebruikt voor de tarieven bij de jeugdzorg, vastgelegd in de contracten en aanbestedingsdocumenten. De hogere index leidt tot € 1,24 mln. hogere uitgaven. Het Rijk heeft in de decembercirculaire van het gemeentefonds een structurele tegemoetkoming hiervoor gegeven van € 0,44 mln. voor jeugd. Zie ook raadsinformatiebrief 2021/28390. Voor 2023 is de OVA index nog niet bekend. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.245 | 1.245 | 1.245 | 1.245 |
Subtotaal journaal | 1.245 | 1.245 | 1.245 | 1.245 | |
Jeugdzorg volumeontwikkeling | |||||
De realisatiecijfers jeugd laten zien dat er in 2021 € 1,6 mln. meer is uitgegeven dan waarmee rekening is gehouden ten tijde van het opstellen van de begroting 2022. Dat betekent dat de beginsituatie van de meerjarenbegroting 2022-2025 structureel € 1,6 mln.verslechtert. Er was in de begroting 2022 nog geen volumeontwikkeling vanaf 2023 opgenomen. De afgelopen jaren hebben we een kostenontwikkeling gezien van gemiddeld ruim 10% per jaar. We nemen maatregelen om de besparingen uit de uitspraak van de Commissie van Wijzen te kunnen realiseren en devolumegroei af te vlakken. We gaan er nu vanuit dat we rekening moeten houden met een minimale volumegroei van 5% vanaf 2023 (€ 4,04 mln.). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 4.040 | 4.040 | 4.040 | 4.040 |
Subtotaal journaal | 4.040 | 4.040 | 4.040 | 4.040 | |
Doorwerking septembercirculaire 2021 | |||||
In deze mutatie wordt de septembercirculaire Gemeentefonds 2021 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief (2021/24626). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -287 | -266 | -444 | -445 |
02 | Werk, inkomen en economie | -107 | -145 | -186 | -217 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 21 | 21 | 21 | 22 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 14 | 14 | 14 | 3 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 65 | 65 | 67 | 68 |
07 | Bestuur en financiën | -3.198 | -2.232 | -1.707 | -2.507 |
Subtotaal journaal | -3.492 | -2.543 | -2.235 | -3.076 | |
Doorwerking decembercirculaire 2021 | |||||
In deze mutatie wordt de decembercirculaire Gemeentefonds 2021 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief (2022/2125). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 673 | 676 | 692 | 754 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 345 | 313 | 323 | 328 |
07 | Bestuur en financiën | -2.008 | -1.833 | -1.872 | -1.952 |
Subtotaal journaal | -990 | -844 | -857 | -870 | |
Indexatie Grond Weg en Waterbouw | |||||
Het onderhoud van de openbare ruimte valt onder de Grond Weg en Waterbouw sector. In 2021 is kostprijsontwikkeling beduidend hoger (7,27%) geweest ten opzichte van begroot. Om het onderhoudsniveau te continueren is bijstelling van de onderhoudsbudgetten nodig (€ 0,88 mln.). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 880 | 880 | 880 | 880 |
Subtotaal journaal | 880 | 880 | 880 | 880 | |
Stijging beheerskosten openbare ruimte | |||||
Bij het beheer van de openbare ruimte vallen door maatschappelijke- en marktontwikkelingen bij een aantal onderdelen de kosten hoger uit.De afgelopen jaren zijn de niet verhaalbare kosten van schade en toegekende aansprakelijkheidsstellingen gestegen (€ 0,11 mln.) Daarnaast zijn na de nieuwe aanbesteding van het maaibestek, de kosten van het nieuwe contract zijn € 0,2 miljoen hoger dan voorheen. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 310 | 310 | 310 | 310 |
Subtotaal journaal | 310 | 310 | 310 | 310 | |
Vervallen Nedvang subsidie zwerfafval | |||||
Op 27 juni 2012 hebben het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Verpakkende Bedrijfsleven de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022 ondertekend. Eén van de afspraken in de overeenkomst is dat producenten en importeurs van verpakte producten jaarlijks € 20 miljoen beschikbaar stellen aan gemeenten als bijdrage aan het streven naar zwerfafvalvrije gemeenten. Ook Zaanstad ontvangt deze Zwerfafvalvergoeding tot en met 2022. Vanaf 2023 ontvangt de gemeente geen vergoeding meer en stoppen de extra maatregelen zwerfafval. Voortzetting ervan kost de gemeente (maximaal) € 0,19 miljoen per jaar. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 1 | 1 | 1 | 1 |
Subtotaal journaal | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Areaaluitbreidingen openbare ruimte | |||||
De afgelopen jaren zijn diverse bouwplannen gerealiseerd en is er sprake van areaaluitbreiding bij gemeentleijke projecten. Voorbeelden hiervan zijn Brokking, nieuwe brug over zijkanaal H, Verbinding Communicatieweg Noorderveenweg, Zaanse Helden, Noordeinde etc. Door deze nieuwebouwprojecten en de realisatie van gemeentelijke projecten neemt het areaal openbare ruimte toe dat bij de gemeente in onderhoud komt.Een soortgelijke toename (€ 0,136 mln.) vindt ook plaats bij de waterschapslasten en civiele kunstwerken stijgen.Bij de waterschapslasten is er in 2021 € 0,046 mln. meer aan waterschapslasten voldaan dan waarvoor financiële dekking in de begroting aanwezig is. De waterschapslasten zijn afhankelijk van de gronden die in eigendom zijn van de gemeente. Omdat de openbare ruimte toeneemt, lopen de kosten voor waterschapslasten verder op. Het tekort ad € 0,046 mln. heeft een structureel karakter.Bij het beheer en onderhoud van civiele kunstwerken (bruggen tunnels etc.) is, door nieuwe regelgeving en gemeentelijk beleid ten aanzien van veiligheid bruggen, al een paar jaar sprake van hogere kosten. Deze kostenstijging is opgevangen door het onderhoud van de Wilhelminabrug en Beatrixbrug te verlagen en uiteindelijk stop te zetten. Dit was mogelijk vanwege de geplande vervanging van de bruggen. Nu beide bruggen weer in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente dienen de middelen (€ 0,09 mln.) gevonden te worden om het onderhoud van de bruggen te kunnen bekostigen. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 206 | 316 | 316 | 316 |
Subtotaal journaal | 206 | 316 | 316 | 316 | |
Baten beheer openbare ruimte | |||||
Woningeigenaren die aansluiting wensen op de Zaanse wegen- en rioolinfrastructuur kunnen tegen een kostendekkend tarief dit aanvragen. Wet- en regelgeving staat niet toe dat de gemeente voordelen genieten van deze activiteit. Volgens de huidige begroting wordt er op verdiend. Om die reden worden de te hoog geraamde baten met € 0,04 mln. verlaagd.Daarnaast worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen het werkveld van openbare ruimte ingezet en begeleidt naar een vaste werkplek. Op jaarbasis krijgen 80 tot 120 mensen begeleiding. Voor Corona konden op jaarbasis 35 tot 40 mensen doorstromen naar een vaste baan. De begeleidingskosten worden deels vergoed door het Rijk door een looncompensatie. Het bedrag van de loonsubsidie is te hoog geraamd en valt structureel € 0,06 mln. lager uit. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 42 | 42 | 42 | 42 |
98 | Kostenverdeling | 60 | 60 | 60 | 60 |
Subtotaal journaal | 102 | 102 | 102 | 102 | |
CAO gemeenteambtenaren | |||||
De VNG, de WSGO, FNV Overheid, CNV Overheid en FDO-MHA hebben op 3 november 2021 een principeakkoord voor de Cao Gemeenten afgesloten. De nieuwe cao loopt (met terugwerkende kracht) van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023. Het akkoord is op 27 januari 2022 bekrachtigd door de afzonderlijke besturen op basis van de uitslagen van de ledenraadplegingen van de afzonderlijke partijen. Het financieel effect op de begroting is € 0,85 mln. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 852 | 850 | 848 | 848 |
Subtotaal journaal | 852 | 850 | 848 | 848 | |
Tijdelijke verlaging opschalingskorting | |||||
In 2012, bij de formatie van het Kabinet-Rutte II, werd besloten tot een opschaling van gemeenten. Dit moest leiden tot besparingen door schaalvoordelen. Sinds 2015 worden gemeenten daarom geconfronteerd met een korting op het gemeentefonds die oploopt tot € 975 miljoen in 2025. De beoogde opschaling is inmiddels van de baan, maar de korting is in stand gebleven. Tot en met 2021 is er € 300 mln. op het gemeentefonds gekort. De oplopende korting wordt nu vanaf 2022 tijdelijk (t/m 2025) niet doorgevoerd. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -4.200 | -5.700 | -7.150 | 0 |
Subtotaal journaal | -4.200 | -5.700 | -7.150 | 0 | |
Ontwikkeling accres gemeentefonds | |||||
Het accres valt in de eerste jaren gunstig uit als gevolg van de toenemende rijksuitgaven in het regeerakkoord. Veel van deze rijksuitgaven zijn incidenteel van aard, waardoor ook het hogere accres van het gemeentefonds een tijdelijk karakter heeft. Na 2025 daalt het accres weer. Uitgaande van een aandeel van Zaanstad in het totale gemeentefonds van 1% betekent het een toename van de gemeentefondsuitkering van € 8,4 mln. in 2023, € 15,5 mln. vanaf 2024 en € 17,7 mln. in 2025. In het coalitieakkoord is opgenomen dat het college het accres in 2025 doortrekt naar 2026, aangezien de forse daling van het accres in 2026 geen financieel perspectief voor de gemeenten biedt. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -8.381 | -15.509 | -17.686 | -17.686 |
Subtotaal journaal | -8.381 | -15.509 | -17.686 | -17.686 | |
Herijking gemeentefonds | |||||
De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) bracht op 19 oktober 2021 zijn eindadvies over de herijking van het gemeentefonds uit. De raad ziet een verbetering ten opzichte van het huidig verdeelstelsel. Wel is onder andere een vijftal onderwerpen opgenomen waaraan voldaan zou moeten worden voorafgaand aan de invoer. De VNG heeft het ministerie van BZK gevraagd om een reactie op het advies van de ROB. Daar heeft BZK op 13 december op gereageerd. Vervolgens start de VNG-consultatie bij gemeenten in de maanden december en januari. De ALV van de VNG heeft op 13 januari een resolutie aangenomen dat de herijking noodzakelijk is, maar alleen doorgang mag vinden als aan alle voorwaarden van de ROB worden voldaan. Ook als dit leidt tot uitstel van invoering. Het nieuwe kabinet zal een besluit moeten nemen over het nieuwe verdeelstelsel. Vooralsnog houdt het ministerie van BZK vast aan de invoeringsdatum van 1 januari 2023.Volgens de laatste inzichten heeft de herijking een ongunstig financieel effect voor Zaanstad. Het gaat om een nadeel van € 7,- per inwoner. Uitgaande van 157.000 inwoners, komt dit neer op een structureel lagere gemeentefondsuitkering van € 1,1 mln. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Subtotaal journaal | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Treasury (rente en dividend) | |||||
Renteontwikkelingen: De aanhoudend lage rente van de afgelopen tijd leidt tot lagere rentelasten in de komende jaren.Dividend deelnemingen: Bij de BNG wordt met ingang van 2023 uitgegaan van een dividenduitkering op het gemiddelde niveau over de afgelopen vijf jaar. Dat is € 0,1 mln. lager dan nu opgenomen in de meerjarenbegroting.Bij de HVC zijn nieuwe gemeenten toegetreden waardoor we vanaf 2022 minder garantie provisie zullen ontvangen (€ 0,08 mln.). Hier staat tegenover dat het risico voor Zaanstad daalt .De RON is ontbonden waardoor de garantstelling is beëindigd. De provisie valt weg uit onze begroting. Dit wordt (deels) gecompenseerd door de lagere rente dan de renteomslag van de overgenomen geldleningen (€ 0,11 mln.). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -253 | -88 | -198 | 233 |
Subtotaal journaal | -253 | -88 | -198 | 233 | |
Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VRZW) | |||||
Vanaf 1 januari 2019 is de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) van kracht. De BIO is het basisnormenkader voor informatiebeveiliging binnen alle overheidslagen. Het beoogt de beveiliging van informatie(systemen) bij alle bestuurslagen en bestuursorganen van de overheid te bevorderen, zodat alle onderdelen erop kunnen vertrouwen dat onderling uitgewisselde gegevens, in lijn met wet- en regelgeving, passend beveiligd zijn. Dat is noodzakelijk, want in het digitale tijdperk werken ondernemers, burgers en overheden steeds vaker digitaal. Daarbij delen zij in toenemende mate gevoelige en vertrouwelijke informatie. Ook voor de VrZW is het van belang aan de BIO te voldoen. Daarnaast vraagt de strijd tegen cybercrime toenemende aandacht. Er is een structureel bedrag van € 0,23 mln. nodig | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 230 | 230 | 230 | 230 |
Subtotaal journaal | 230 | 230 | 230 | 230 | |
Correctie groei van de stad | |||||
In de gemeentefondsuitkering die de gemeente van het Rijk ontvangt, wordt rekening gehouden met de uiteenlopende omstandigheden waaronder gemeenten hun taken moeten uitvoeren. De (toekomstige) groei in het aantal woningen en inwoners telt daarin ook mee. Het gevolg hiervan is dat wij nu aan de batenkant van de Zaanse begroting een oplopende gemeentefondsuitkering hebben verwerkt. De oploop is het gevolg van de groei van de stad. De groei van de stad heeft ook aan de lastenkant van de gemeentebegroting gevolgen. De fysieke uitbreidingen die gepaard gaan met de groei van de stad (infrastructuur, maatschappelijke voorzieningen) worden gedekt uit het Investeringsfonds. De groei zorgt echter ook voor toename van volumes waardoor de uitgaven stijgen, bij dienstverlening (denk aan de producten bij Burgerzaken, vergunningsaanvragen of bezwaar- en beroepsprocedures), de omvang van de openbare ruimte (toename onderhoudskosten) en de vraag naar voorzieningen in het kader van de Wmo, jeugdzorg, onderwijs of armoedebeleid en de ondersteuning vanuit de organisatie op deze onderdelen. Voor deze toename aan lasten is op dit moment geen begrotingsruimte gereserveerd. Nu Zaanstad voor een flinke uitbreiding in het aantal woningen en inwoners staat, wordt het steeds urgenter om de mismatch tussen baten- en lastenramingen recht te trekken. We passen daarom een correctie toe op de raming van het gemeentefonds. In 2024 houden we € 2 mln. beschikbaar om de gevolgen van de groei van de stad in de exploitatiebegroting op te kunnen vangen. Vanaf 2025 is dat elk jaar structureel € 2,3 miljoen. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 2.000 | 4.300 | 6.600 |
Subtotaal journaal | 0 | 2.000 | 4.300 | 6.600 | |
Dekking loon-prijsindexatie in gemeentefonds | |||||
In de meicirculaire gemeentefonds 2022 zal een meerjarenraming zijn opgenomen van de accres ontwikkeling voor de jaren na 2022. Vooralsnog houden we er rekening mee dat de accresverhoging in de circulaire voldoende groot is om de gemeentelijk indexatielasten te dekken. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -9.385 | -9.341 | -9.325 | -9.331 |
Subtotaal journaal | -9.385 | -9.341 | -9.325 | -9.331 | |
Vrijval stelpost volumegroei Jeugd en Wmo | |||||
Sinds 2019, na de overheveling van het integreerbare deel van de integratie-uitkering Sociaal Domein naar de algemene uitkering, moet de volume toename bij de jeugdhulp en Wmo gedekt worden uit het gemeentefonds. In de eerste jaren is hier in beperkte mate al rekening mee gehouden. Er is vanaf 2023 structureel dekking voor een toename van € 1,5 miljoen. Vanaf 2024 hebben we in de meerjarenbegroting geen rekening meer gehouden met groei. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -1.478 | -1.478 | -1.478 | -1.478 |
Subtotaal journaal | -1.478 | -1.478 | -1.478 | -1.478 | |
Volumeontwikkeling WMO | |||||
De realisatiecijfers Wmo laten zien dat de uitgaven 2021 lager zijn dan waarmee bij het opstellen van de Begroting 2022 rekening is gehouden. Het verschil is € 2,7 miljoen. Dat betekent dat de beginsituatie van de meerjarenbegroting 2022 € 2,7 miljoen gunstiger is. Het voordeel heeft een structureel effect. De uitgaven Wmo worden vanaf 2023 met € 0,2 miljoen verlaagd. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -208 | -208 | -208 | -208 |
Subtotaal journaal | -208 | -208 | -208 | -208 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | -8.216 | -12.887 | -14.187 | -5.078 | |
Begrotingsbijstellingen | |||||
Naar een actief uitkeringsbestand | |||||
Wij zetten ons in om burgers met een uitkering te begeleiden naar werk, te helpen met een re-integratie traject of een zinvolle dagbesteding te laten krijgen. Verder gaan wij door met de rechtmatigheidscontrole om te controleren of de burgers met een uitkering daar nog steeds recht op hebben. Wij breiden daarvoor de ambtelijke capaciteit structureel uit (€ 1,00 mln).Wij betalen de kosten uit het participatiebudget (-€ 0,24 mln) en uit de reserve Actief Bestand (-€ 0,76 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
02 | Werk, inkomen en economie | -1.000 | -792 | -792 | -792 |
98 | Kostenverdeling | 1.000 | 792 | 792 | 792 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wet Inburgering | |||||
Op 1 januari 2022 is de nieuwe Wet Inburgering 2021 ingegaan. De wet betekent een uitbreiding van de gemeentelijke taak op het gebied van inburgering. Verder heeft de gemeente de zorg voor nieuwkomers die tussen 2013 – 2021 een verblijfsvergunning kreeg (de ondertussengroep). Tenslotte heeft de gemeente de zorg voor inburgeraars die Einde Lening Inburgeringsplicht (ELIP) hebben bereikt (€ 1,19 mln). Wij hebben voor deze taken de ambtelijk capaciteit uitgebreid (€ 0,41 mln). Dit betreffen mutaties op programma Werk, inkomen en economie. Wij betalen de kosten deels uit een rijksbijdrage (-€ 1,52 mln) en uit een reserve (-€ 0,03 mln). Wij betalen een deel van de kosten van inburgering uit beschikbare rijksmiddelen uit het programma Maatschappelijke ontwikkeling (-€ 0,05 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
02 | Werk, inkomen en economie | -359 | -431 | -425 | -423 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -53 | -34 | -14 | -4 |
98 | Kostenverdeling | 412 | 465 | 439 | 427 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bodembeheer | |||||
Fasering van projecten in relatie tot diffuus lood en bodemsanering binnen het bodemprogramma. De uitgaven die ten laste worden gebracht van de reserve bodembeheer worden meerjarig bijgesteld, in 2023 is dat met € 1,69 mln. Daarnaast hebben wij een Specifieke Uitkering ontvangen van het Rijk voor PFAS en bodem. Hiervan wordt € 1,3 mln begroot in 2023. Tot slot vindt er een structurele correctie plaats op de bodemreserve ad -€ 0,05 mln om aan te sluiten op het bestedingsplan bodem. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 47 | 58 | 59 | 59 |
Subtotaal journaal | 47 | 58 | 59 | 59 | |
GFT route, correctie elektronisch afval en snoeiafval | |||||
De inkomsten voor het verwerken van elektronisch afval zijn abusievelijk dubbel begroot. Dit wordt gecorrigeerd voor € 0,05 mln. ten laste van de voorziening. Daarnaast heeft de gemeenteraad bij de vaststelling van de begroting 2022 amendement D aangenomen. Hiermee wordt de wekelijkse zomerroute voor GFT afval gehandhaaft. Vanaf 2023 worden de extra lasten van € 0,16 mln. gedekt uit de afvalstoffenheffing.Tot slot wordt er € 0,05 mln overgeheveld naar de afdeling Wijk Beheer en Onderhoud voor het inzamelen van snoeiafval en hulp op maat conform 'Alles in één hand' voor 2023. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -54 | 0 | 0 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 54 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Huisvesting wijkteams | |||||
Voor een aantal wijkteams is noodgedwongen huisvesting gezocht op een andere locatie. Er is structureel meer budget nodig voor de vaste lasten en klein onderhoud budget wijkteams € 0,07 mln. en jeugdteams € 0,08 mln. Hiervan heeft € 0,05 mln. betrekking op de locatie Wilgenstraat, waarin naast de primaire zorgtaken ook de directie van Stichting Jeugdteam is gehuisvest. Daarnaast is in 2023 eenmalig € 0,05 mln. benodigd voor verhuizing en aanpassingen i.v.m. tijdelijke locatie SWT Nieuw West, Westerkoog en Rooswijk. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 207 | 157 | 157 | 157 |
Subtotaal journaal | 207 | 157 | 157 | 157 | |
Tijdelijke huisvesting tijdens renovatie SMC | |||||
Via raadsinformatiebrief 2021/29228 heeft het college de raad eind 2021 geïnformeerd over een noodbesluit aangaande de tijdelijke huisvesting tijdens de renovatie van het St. Michaël College. (€ 0,10 mln. in 2023, - € 0,05 mln. in 2024, - € 0,03 in 2025). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 104 | -46 | -27 | 0 |
Subtotaal journaal | 104 | -46 | -27 | 0 | |
Integraal Huisvestingsplan PO en (V)SO | |||||
Een gloednieuw Integraal Huisvestings Plan 2020-2035 voor het primair en (voortgezet) speciaal onderwijs. Dit IHP PO 2021, zoals we dat kortweg noemen, is het resultaat van een traject van schoolbesturen, kinderopvang organisaties en gemeente samen. Voor een periode van liefst 15 jaar is in kaart gebracht welke onderwijsgebouwen aan vervanging toe zijn en waar uitbreiding noodzakelijk is. Dit doen we om onze onderwijsgebouwen toekomstbestendig te krijgen zodat ze de beste bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling en het leren van de Zaanse kinderen. Projecten binnen het IHP PO starten met een haabaarheidsonderzoek.In het IHP PO 2021 is volgens de opgenomen planning budget voor haalbaarheidsonderzoek nodig (tot en met 2028 € 1,25 mln.).In dit IHP PO en( V)SO is er sprake van areaaluitbreding van 3 gymzalen. Deze worden na realisatie overgedragen aan vastgoed. Voor deze gymzalen worden tevens de exploitatiekosten geraamd. Het betreffen gymzalen voor Achtersluispolder, Hembrugterrein en Kogerveld. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 150 | 250 | 50 | 250 |
Subtotaal journaal | 150 | 250 | 50 | 250 | |
Kredietbeheer Tijdelijke Ondersteuningsregeling Zelfstandige Ondernemers | |||||
Het Rijk heeft de looptijd van de kredieten van de Tijdelijke Ondersteuningsregeling Zelfstandige Ondernemers (hierna Tozo) verlengd van drie naar vijf jaar. Wij hebben daarom de ambtelijke capaciteit om de kredieten te beheren herverdeeld over die vijf jaar.Wij betalen de kosten uit een rijksbijdrage. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
02 | Werk, inkomen en economie | -71 | -71 | -71 | -71 |
98 | Kostenverdeling | 71 | 71 | 71 | 71 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onroerendezaak Belasting | |||||
In 2021 is sprake geweest van areaaluitbreiding: het aantal panden waar de gemeente vanaf 2022 OZB op kan heffen is per saldo toegenomen. De verwachting is dat dit tot een hogere OZB-opbrengst leidt (-€ 0,12 mln.).Daarnaast is geconstateerd dat de OZB-opbrengst van een groot perceel niet is meegenomen in de begroting. Dit leidt tot een bijstelling van -€ 0,38 mln. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -500 | -500 | -500 | -500 |
Subtotaal journaal | -500 | -500 | -500 | -500 | |
Coalitieakkoord: Programmamanagement Volkshuisvestingfonds | |||||
Conform raadsbesluit 2021/29331 wordt in 2023 € 0,5 mln. beschikbaar gesteld voor inzet programmamanagement Volkshuisvestingsfonds waarvoor het college zal trachten externe middelen te verwerven, en anders hiervoor bij de Kaderbrief met een dekkingsvoorstel zal komen. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 500 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Optimalisatie Sportpark Hoornse veld | |||||
Op 25 november 2021 is door de raad besloten over de kredietaanvraag inzake de optimalisatie van het Sportpark Hoornse veld. Door efficienter met de beschikbare ruimte voor sportvoorzieningen om te gaan, komt er op andere plekken in Zaandam ruimte voor woningbouw en/of gebiedsontwikkeling, zoals op dehuidige locatie van zwembad De Slag en sportpark Oostzijderveld. Tegelijkertijd wordt een kwaliteitsslag gemaakt voor het sportpark Hoornseveld en de toekomstige woningbouwOostzijderveld fase 2. Daarmee past deze investering bij de groei van de stad en de ambitiesdie Zaanstad in Maak Zaanstad voorziet. Het krediet is beschikbaar gesteld vanuit het Investeringsfonds (€ 16,7 mln.) en het transformatiefonds (€ 3,2 mln.). Een deel van de investering loopt in verband met de regelinggeving via de exploitatie ( € 6,38 mln.).Het project wordt in 2023 afgerond. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 716 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 716 | 0 | 0 | 0 | |
Functieherwaardering | |||||
Een aantal HR21-functies binnen het Zaanse functiehuis wordt geherwaardeerd. Er is dekking vanuit het restant van het centrale herwaarderingsbudget. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie IHP 22.1 herfasering huurinkomsten | |||||
In de actualisatie van het IHP 22.1 wordt de omvang van de kindvoorzieningen in Kogerveld kleiner, waardoor de huurinkomsten neerwaarts worden bijgesteld.Daarnaast wordt de school in de Populierenlaan en de school in de Rosmolenwijk Noord later gerealiseerd, waardoor geen huurinkomsten begroot worden in 2027. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lagere baten bestuurlijke dwang | |||||
In het geval dat eigenaren van woningen niet meewerken aan funderingsherstel of dit niet kunnen of willen betalen bestaat de mogelijkheid om via handhaving medewerking aan het funderingsherstel af te dwingen, zodat de veiligheid van bewoners en omwonenden geborgd is. De kosten mogen verhaald worden op de eigenaren. Niet alle eigenaren kunnen echter de kosten dragen. Dat maakt het daadwerkelijk innen van de gemaakte kosten lastig. De baten worden al jaren niet gerealiseerd. De baten staan te hoog in de meerjarenbegroting en moeten naar beneden bijgesteld (€ 0,18 mln.). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 181 | 181 | 181 | 181 |
Subtotaal journaal | 181 | 181 | 181 | 181 | |
Actualisatie erfpacht baten | |||||
De gemeente heeft meer erfpacht inkomsten vanwege nieuwe uitgifte in erfpacht (€ 0,4 mln.) De extra rentelasten maken onderdeel uit van de mutatie Treasury. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -396 | -396 | -396 | -396 |
Subtotaal journaal | -396 | -396 | -396 | -396 | |
Coalitieakkoord 2022: Extra openbare toiletten | |||||
Er komen extra openbare toiletvoorzieningen ophet Kerkplein in Krommenie en in de Zaanbocht teWormerveer (€ 0,04 mln.). Het gaat om € 0,014 mln. afschrijvingslasten en € 0,025 mln. onderhoudslasten per jaar. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 39 | 39 | 39 | 39 |
Subtotaal journaal | 39 | 39 | 39 | 39 | |
Coalitieakkoord 2022: veiligheid brugbediening | |||||
Op 11 februari jl. heeft het college raadsinformatiebrief 2022/1727 naar de raad gestuurd over de voortgang van de verbeteringen in de veiligheid brugbediening. Daarin is opgenomen dat er geen budgettaire ruimte is om het deelproject Hulpmiddelen bij brugbediening uit te voeren. Het gaat om een bedrag van de € 0,1 miljoen. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 100 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Baggeren van de Zaan en Binnenwater | |||||
In het kader van het programma Vaart in de Zaan is de Zaan in de periode 2010-2015 op grotere diepte gebracht en zodoende beter bevaarbaar te maken voor grote schepen. Onlangs zijn baggerplannen voor buiten- en binnenwateren in beheer en onderhoud van gemeente Zaanstad opnieuw opgesteld. Daarbij is gebleken dat het baggeren van met name de Zaan en havens eerder moet gebeuren dan verwacht. Aangezien Zaanstad een onderhoudsverplichting zal de gemeente dit moeten bekostigen. Er zijn hier vooralsnog geen bedragen voor in de meerjarenbegroting voor opgenomen. De noodzakelijke baggerwerkzaamheden worden verder in planning gezet zodat lasten de komende jaren gelijkmatig ten laste van de begroting komen. Naast het beschikbare budget is daardoor per jaar € 310.000 extra nodig. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 310 | 310 | 310 | 310 |
Subtotaal journaal | 310 | 310 | 310 | 310 | |
Coalitieakkoord 2022: Woonwagenbeleid | |||||
Eind 2021 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het Zaans woonwagenbeleid onder de opschortende voorwaarde dat voor de uitvoering de benodigde structurele middelen bij de Voorjaarsnota/Begroting 2023 worden vastgesteld (2021/26517). Het Zaanse woonwagenbeleid geeft richtlijnen hoe de woonwagencultuur een plek geboden kan worden in de gemeente Zaanstad. Voldoende aanbod is belangrijk. Daarnaast wil de gemeente werken aan woonwagenlocaties die schoon en veilig zijn en dat ook in de toekomst blijven. De kosten van de implementatie van het beleid worden ingeschat op € 0,5 mln. per jaar voor de jaren 2023-2026. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 500 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Coalitieakkoord 2022: Erfgoeddeal ‘Molenaarserf op de Hemmes' | |||||
Incidentele middelen zijn beschikbaar voor de realisatie van de Erfgoeddeal Molenaarserf op de Hemmes (€ 0,5 miljoen). Zie raadsinformatiebrief 2021/29773. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 500 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Coalitieakkoord 2022: Zaanferry | |||||
We investeren niet meer in de exploitatie van de Zaanferry. Het structurele begrote bedrag (dat onvoldoende is voor continuering exploitatie) valt daarom vrij. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -186 | -186 | -186 | -186 |
Subtotaal journaal | -186 | -186 | -186 | -186 | |
Coalitieakkoord 2022: Grip op stikstof | |||||
We zetten maximaal in op een lobby-agenda richting het Rijk en de provincie Noord-Holland betreffende het stikstof dossier en stellen we hier in2023 extra capaciteit voor beschikbaar (€ 0,1 mln.). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 100 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Dotatie Transformatiefonds | |||||
Vanaf 2017 wordt de vrijvallende ruimte in de begroting als gevolg van het verplicht activeren van investeringen met maatschappelijk nut (rijksregelgeving) gereserveerd in het zogeheten Transformatiefonds. Omdat de kapitaallasten elk jaar toenemen is de vrijvallende ruimte elk jaar iets kleiner. De dotatie aan het Transformatiefonds neemt daardoor elk jaar met ruim € 0,4 mln af. Begin 2022 is geconstateerd dat dit in het jaar 2025 niet is gebeurd: de dotatie 2025 gelijk was gehouden aan 2024. Dit wordt nu gecorrigeerd. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | -426 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | -426 | 0 | |
Aanpak cybercrime | |||||
De cyber gerelateerde criminaliteit neemt steeds verder toe als gevolg van een explosieve stijging van digitale communicatie en de verdere digitalisering van de samenleving. Ondanks dat het niveau van cybersecurity toeneemt, wordt de (financiële) schade steeds groter. Een ransomware aanval kan de gemeentelijke dienstverlening voor langere tijd verstoren of volledig stilleggen. Het gaat niet alleen om de beveiliging van opgeslagen data, maar ook om besturingssystemen, zoals bij de beweegbare bruggen, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. Het betreft een gemeentebreed aandachtspunt. Om de digitale risico’s te kunnen beheersen, blijft het vergroten van digitale weerbaarheid het belangrijkste instrument. Het gaat daarbij zowel om inzet van capaciteit als de aanschaf van tools, zoals anti-ransomeware software voor onze opslagsystemen, scanmogelijkheden op cyberkwetsbaarheden en uitbreiding op de firewalls. Het gaat om een structureel bedrag van € 0,2 mln. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 35 | 35 | 35 | 35 |
07 | Bestuur en financiën | 167 | 167 | 167 | 167 |
Subtotaal journaal | 202 | 202 | 202 | 202 | |
Tekort capaciteitsbudget | |||||
Op diverse plekken in de gemeentelijke organisatie is onvoldoende mankracht om het werk aan te kunnen. De afgelopen jaren is het takenpakket van ons personeel toegenomen, zowel qua volume (groei van de stad) als in extra taken van het rijk als in complexiteit. De grens van wat de ambtelijke organisatie aankan is bereikt. Dit heeft begin 2022 geleid tot de raadsinformatiebrief 2022/692, waarin het vorig college heeft aangegeven te moeten ingrijpen in het werkpakket om de werkdruk 2022 te verminderen. Het is nu zaak het ‘been bij te trekken’. De formatie moet met minimaal 10 tot 20 fte uitgebreid worden om te voorkomen dat medewerkers uitvallen en kritieke processen in de knel komen. Hiervoor is structureel € 1,5 mln. nodig. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Subtotaal journaal | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Implementatie Microsoft 365 | |||||
De implementatie van Microsoft 365 hebben we lang voor ons uitgeschoven vanwege de hogere kosten. Mede door het nieuwe werken is de migratie nu onontkoombaar geworden. Het hybride werken vereist Teams, alle thuiswerk-laptops tellen als licentie mee en we moeten naar beter informatiebeheer met SharePoint. Daarnaast richt Microsoft alle nieuwe ontwikkelingen op 365. Het Microsoft 365 abonnementsmodel kost structureel € 0,2 mln. meer dan het oude licentiemodel. Teams kost € 0,05 mln. per jaar. Aandachtspunt is de toenemende vraag naar functioneel-beheer capaciteit dat het meer digitaal werken met zich meebrengt. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 245 | 245 | 245 | 245 |
Subtotaal journaal | 245 | 245 | 245 | 245 | |
Huis van de Wijk Poelenburg | |||||
Het nieuw te bouwen Huis van de Wijk wordt gerealiseerd in 2025/2026, zoals ook gerapporteerd in de actualisatie van het Investeringsfonds. Dat betekent dat de exploitatiekosten op zijn vroegst starten in 2026, hetgeen een vrijval betekent in 2023 t/m 2025 van € 0,14 mln. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -136 | -136 | -136 | 0 |
Subtotaal journaal | -136 | -136 | -136 | 0 | |
Investeringsfonds | |||||
Mutatie investeringsfonds kaderbrief 2022. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -100 | 0 | 255 | 0 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -66 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | -550 | 0 | -255 | 0 |
Subtotaal journaal | -716 | 0 | 0 | 0 | |
Coalitieakkoord 2022: Duurzaamheid | |||||
We creëren een duurzaamheidsfonds van € 2 miljoen voor de uitvoering van maatregelen uit ons duurzaamheidsbeleid. Voor het vergroenen van de openbare ruimte, het verhogen van de klimaatbestendigheid en het versterken van de biodiversiteit is deze bestuursperiode een bedrag van € 4 miljoen beschikbaar. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
02 | Werk, inkomen en economie | 500 | 500 | 500 | 500 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Subtotaal journaal | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Coalitieakkoord 2022: Veiligheid | |||||
In 2020, 2021 en 2022 ontving Zaanstad incidentele middelen van het Rijk voor het Breed Offensief Tegen georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit (BOTOC). Met deze middelen wordt het preventieve jeugdbeleid gedekt, zoals de 075-aanpak en Back-on-Track. Voor het continueren ervan wordt nu structureel € 0,27 miljoen beschikbaar gesteld.Het budget handhaving wordt structureel uitgebreid met € 0,7 miljoen, waarmee onder andere beter ingespeeld worden op de toenemende vraag naar inzet van (jeugd)boa’s en aanpak van straatintimidatie. Ter bevordering van de veiligheid (o.a. rondom stations) zetten we in op het Lokaal veiligheidsarrangement en extra cameratoezicht (€ 0,13 miljoen). Daarnaast stellen we extra personeel aan (€ 0,09 miljoen) om de toename van het extreme gedachtegoed in de stad tegen te gaan en spanningen in de samenleving te voorkomen danwel te reguleren. Ook de aanpak van ondermijning en woonoverlast vraag extra inzet (€ 0,06 miljoen). Tot slot heeft de gemeente het Bibob-beleid vastgesteld, specifiek voor aanbestedingen, subsidies, vastgoed en grondacties, vergunningen, Wabo en Milieu activiteiten. Het optimaliseren van de Bibob-processen en de toetsing vraagt extra inzet van personeel (€ 0,09 miljoen). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 1.083 | 1.349 | 1.349 | 1.349 |
Subtotaal journaal | 1.083 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | |
Coalitieakkoord 2022: Gezondheid | |||||
Voor een nieuw beheermodel van onze buitensportaccommodaties is structureel € 0,25 miljoen extra beschikbaar. We zorgen voor structurele dekking van € 0,15 miljoen voor de Vakantie Experience zodat deze jaarlijks georganiseerd kan worden. Daarnaast versterken we onze uitvoering op het gebied van sport (€ 0,09 miljoen) het preventieve gezondheidsbeleid (0,09 miljoen).We zorgen voor een structurele invulling van de regiefunctie op woonoverlast (€ 0,25 miljoen) binnen de gemeente Zaanstad. In het Burgemeester in ’t Veldpark wordt de persoonsgerichte aanpak van de overlaste gevende personen gecontinueerd. Hiervoor is voor de komende vier jaar € 0,05 miljoen per jaar beschikbaar. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 749 | 884 | 884 | 884 |
Subtotaal journaal | 749 | 884 | 884 | 884 | |
Coalitieakkoord: Samenleving en bestuur | |||||
Zie coalitieakkoord 2022-2026 'Slagen maken' | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 674 | 726 | 726 | 598 |
Subtotaal journaal | 674 | 726 | 726 | 598 | |
Coalitieakkoord 2022: Financiën | |||||
Vanaf 2023 wordt de hondenbelasting structureel afgeschaft (€ 0,56 mln.). Voor de jaren 2023-2024 worden de leges voor kleine evenementen niet verhoogd (€ 0,05 mln.). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 52 | 52 | 52 | 52 |
07 | Bestuur en financiën | 564 | 564 | 564 | 564 |
Subtotaal journaal | 616 | 616 | 616 | 616 | |
Coalitieakkoord 2022: Kansengelijkheid | |||||
Zie coalitieakkoord | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 2.007 | 1.670 | 1.936 | 1.448 |
Subtotaal journaal | 2.007 | 1.670 | 1.936 | 1.448 | |
Coalitieakkoord 2022: Verstedelijking | |||||
Zie coalitieakkoord 2022-2026 'Slagen maken' | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 3.485 | 5.594 | 3.939 | 4.194 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 650 | 650 | 650 | 650 |
Subtotaal journaal | 4.135 | 6.244 | 4.589 | 4.844 | |
Coalitieakkoord 2022: Economie | |||||
Zie toelichting coalitieakkoord | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 300 | 0 |
02 | Werk, inkomen en economie | 814 | 1.248 | 1.378 | 178 |
Subtotaal journaal | 814 | 1.248 | 1.678 | 178 | |
Coalitieakkoord 2022: verevening begroting | |||||
Op grond van coalitieakkoord worden de begrotingsresultaten in 2023 tot en met 2026 verevend met de positieve resultaten 2022 en 2025. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -6.831 | -3.017 | 2.689 | -2.689 |
Subtotaal journaal | -6.831 | -3.017 | 2.689 | -2.689 | |
Kostenverdeling | |||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten toegerekend aan programma Bestuur en financiën. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | 2.546 | 2.335 | 2.274 | 2.263 |
98 | Kostenverdeling | -2.568 | -2.346 | -2.274 | -2.263 |
Subtotaal journaal | -23 | -11 | 0 | 0 | |
Subtotaal Begrotingsbijstellingen | 8.192 | 12.888 | 17.040 | 10.589 | |
Budgetneutrale wijzigingen | |||||
Amendement E: Pak fraude door zorgaanbieders aan! | |||||
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2022 amendement E aangenomen. Amendement E gaat over de aanpak van fraude door zorgaanbieders. Wij breiden de ambtelijke capaciteit structureel uit voor deze aanpak (€ 0,37 mln).Wij dekken de kosten uit de budgetten voor WMO en Jeugd (-€ 0,37 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -375 | -375 | -375 | -375 |
98 | Kostenverdeling | 375 | 375 | 375 | 375 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ambtelijke capaciteit voor Jeugd | |||||
Wij zien een groei in de hoeveelheid werkzaamheden voor Jeugd. Daarnaast zetten we in op besparende maatregelen waarvoor extra capaciteit nodig is. Wij breiden daarom de ambtelijke capaciteit structureel uit (€ 0,17 mln).Wij betalen de kosten uit extra rijksmiddelen (AEF) voor Jeugd (- € 0,17 mln) welke reeds in de begroting 2022 zijn verwerkt. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -168 | -168 | -168 | -168 |
98 | Kostenverdeling | 168 | 168 | 168 | 168 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gedetacheerd gemeentepersoneel bij sociale wijkteams | |||||
Wij kunnen minder gemeentepersoneel detacheren bij de sociale wijkteams. Het gaat om 1,0 fte. Dit komt door vertrek uit de organisatie (-€ 0,08 mln). Deze kosten kunnen wij ook niet meer in rekening brengen bij het sociaal wijkteam. Daarom verlagen wij de bijdrage van het sociaal wijkteam met hetzelfde bedrag (€ 0,08 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 75 | 75 | 75 | 75 |
98 | Kostenverdeling | -75 | -75 | -75 | -75 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Maatschappelijke Dienst Tijd | |||||
Het project ‘Maatschappelijk Dienst Tijd’ (MDT) helpt jongeren om zich voor te bereiden op hun maatschappelijke toekomst. Het is een samenwerking van de gemeenten Zaanstad, Wormerland en Oostzaan samen met bedrijfsleven, zorg en scholen (€ 0,37 mln).Wij betalen de kosten uit de MDTsubsidie (-€ 0,37 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugdwerkloosheid | |||||
Wij zetten ons in om de jeugdwerkloosheid terug te dringen. Hiervoor breiden wij de ambtelijke capaciteit tijdelijk uit (€ 0,03 mln).Wij betalen de kosten uit een subsidie (-€ 0,03 mln). | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -32 | -32 | 0 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 32 | 32 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitvoering amendement verkamering | |||||
Middels deze mutatie wordt uitvoering gegeven aan het amendement verkamering. Het bij de begroting toegekende budget (€ 0,37 mln.) wordt ingezet om de toezichthoudende en juridische functies die voor dit onderwerp benodigd zijn, te dekken. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -371 | -371 | -371 | -371 |
07 | Bestuur en financiën | 45 | 45 | 45 | 45 |
98 | Kostenverdeling | 326 | 326 | 326 | 326 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Capaciteit dienstverlening | |||||
Per 1 augustus 2021 is een medewerker binnen de overhead naar dienstverlening geplaatst. De formatie is hierbij meegegaan. Dit is geschied in het kader van beter passen van mens en functie bij de werkzaamheden. Hiermee wordt de formatiewijziging structureel verwerkt. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -67 | -67 | -67 | -67 |
98 | Kostenverdeling | 67 | 67 | 67 | 67 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Functieherwaardering | |||||
Voor de functie sectorhoofd (1 fte) is in 2021 de herwaardering niet structureel opgevoerd. Via deze BW wordt de herwaardering voor 2023 en verder verwerkt. De lasten worden structureel gedekt uit het restant van het herwaarderingsbudget (€ 0,012 mln.) | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
07 | Bestuur en financiën | -12 | -12 | -12 | -12 |
98 | Kostenverdeling | 12 | 12 | 12 | 12 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijsachterstandenbeleid | |||||
De gemeente ontvangt de Rijksuitkering onderwijsachterstandenbeleid (Oab) om voorschoolse en vroegschoolse educatie (vve) aan te bieden. Daarvoor hebben we een meerjarenplan opgesteld. De lasten en baten van het budget Oab worden conform dat meerjarenplan opgenomen. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sportbedijf spuk sport btw | |||||
De spuk sport btw voor het sportbedrijf is bijgesteld (€ 0,08 mln.). Hiertegen over staat een lagere bijdrage van het rijk. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Budgetneutrale wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reeds genomen raadsbesluiten | |||||
Actualisatie MPG 22.1 | |||||
Dit betreft de financiële verwerking van het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) 22.1. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 848 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | -848 | 0 | 0 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inzet extra middelen Jeugdzorg (AEF-middelen) | |||||
In raadsvoorstel 2022/2688 is het volgende besloten.1. Kennis te nemen van de verwerking van de besluiten in het regeerakkoord ten aanzien van extra middelen jeugd (25% AEF middelen) in de meerjarenbegroting van Zaanstad2. Akkoord te gaan met a) het niet verder verlagen van de lasten jeugdzorg zolang het rijk geen helderheid geeft over hoe deze lastenverlaging (€ 1,07 mln. in 2024 oplopend naar € 5,4 mln. vanaf 2027) gerealiseerd moet worden en b) deze lastenverlaging voorlopig te parkeren op een aparte stelpost in programma 7 van de meerjarenbegroting.3. Akkoord om € 0,88 mln. structureel vanaf 2023 op te nemen om al de noodzakelijke besparingsmaatregelen te kunnen nemen in lijn met de uitspraak van de Commissie van Wijzen. | |||||
Nr. | Programma | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 | Saldo 2026 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 992 | 1.019 | 1.051 | 1.168 |
07 | Bestuur en financiën | -2.278 | -1.032 | -3.082 | -2.124 |
Subtotaal journaal | -1.286 | -13 | -2.031 | -956 | |
Subtotaal Reeds genomen raadsbesluiten | -1.286 | -13 | -2.031 | -956 | |
Totaal | -1.310 | -11 | 822 | 4.555 |